Resultat 1 till 4 av 4

Standard Bygga carport själv

Hej forumet
    Har tänkt att bygga en fristående carport och har ett antal frågor jag undrar över. Storleken kommer att vara ca 3.5m x 6m.

Som stolpfästen har jag tänkt att använda mig av kraftiga plintar som ska gjutas i betong.
    Hur djupt behöver jag gräva?

Jag har tänkt att ha ett tak av profilerad plåt med ca 10 graders lutning.
    Vilken dimension på takbalk behöver jag?
    Går det bra att fästa takbalken med plåtband runt takbalksänden?

Vilket virke ska jag använda till de bärande delarna av konstruktionen?

Hoppas någon kan ta sig tid och svara på mina frågor.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej OlofW!
    Enligt bestämmelserna är tjälfri nivå i zon 2 runt Linköping 160cm djup, man brukar lägga rör runt 110cm om man använder isolering över rören eller runt plintarna går det med grundare då kan du räkna med att 5cm isolering motsvarar 50cm mark.
    Grundläggningsdjupet är beroende på var du bor, sista åren har varit milda vintrar men tänk på att det kan bli som i vinter ner till -30-35grader kallt .
    Gräv eller hellre hyr en jordborr och lägg botten på ca1m, använd form av papp rör och stolpsko.
    Till stolpar använder du 45x120mm som då passar jämnt under bjälkarna som också ska vara 45mm,
    Utanpå 45x120 regeln ställer du på varje sida en 28x145mm råplan med sågade sidan ut. Du får då en snygg stabil stolpe som är lätt att fästa samman med bjälken och stolpskon.
    Som bjälke blir 45x220 bra det går med 45x195, men det kommer att se lite klint ut och priset skiljer inte mycket.
    Till tak balk blir 45x145mm bra, c/c 120 cm är ett vanligt måttt, men jag föreslår att du lägger bjälkarna på c/c 86 cm det blir då 8st 45x145, med den lägre höjden kan du då använda liggande 28x70,95mm till bär regel för plåten.
    Väljer du använda 120cm avstånd blir bär regeln 45c70mm och monteras på högkant.
    Som takfots bräda 2st i höjd 22x120mm.
    Det går bra med plåtband har använts i många år, om du inte vill använda gaffel ankare, det blir lätt monterat och snyggt, sätt en på varannan takbjälke.
    Leifjuno

Reg.datum
    b 2009

Standard

Till takbalk hade jag tänkt 45x170mm
    Leifjuno

Standard

Vid gjutning ska du tänka på att gräva hålet till minst halva frostfria djupet, kan tänka på mig att 1-1.2 m blir lagom. Gjut sedan en lite bottenplatta av betong och tryck fast ett kraftigt armeringjärn i mitten. När den hårdnat så sätter du en rund gjutform i hålet (ca 200 mm diameter) och fyller tillbaka med jorden igen. Sedan fyller du den runda gjurformen med betong.

Ävriga frågor har Leif svarat så bra på sen innan.
    En sak bara angåeende virket till de bärande delarna. Jag brukar använda mig av konstruktionsvirke C14 / K12 till detta typ av jobb. Brukar inte krävas mer.

Liknande ämnen

1. Bygga hus guide - För dig som ska bygga nytt
    Av Puttel i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-05-17, 08:May
  2. sänka golv i carport.
    Av kentas i forum Utomhus
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 06:Oct
  3. Bygga själv, eller anlita?
    Av Bengtsson i forum Kök
    Svar: 5