Resultat 1 till 5 av 5

Standard Bygglov för skjutdörrar?

Vi kommer att till våren bygga om vårt fritidshus och bland annat montera stora skjutdörrar i glas.
    I praktiken blir det ju att vi kommer att delvis förändra fasaden.
    Behöver jag söka bygglov för detta? Är det något speciellt jag behöver tänka på så i så fall?
    Senast redigerat av PerRe den 2010-01-21 klockan 06:Jan.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej PerRe!
    Om man ändrar fasadens utseende krävs det i de flesta kommuner bygglov. I andra räcker det med en bygganmälan, det är också olika regler om fastigheten ligger inom område med detaljplan eller om det gäller byggnad utanför detaljplan och samlad bebyggelse.
    Rådet blir alltså kontakta din kommuns bygglovskontor och inhämta besked och deras råd.
    Att tänka på: Ni kan komma att uppleva kallras från fönsterpartiet. Det kan vara knipegt att få partierna att täta mot varandra, inbrottsrisken ökar, tänk på om ni har dyr elektronik hemma och huset är obevakat längre tider. Det är också mycket vanligt att fåglar flyger rakt in i glaspartiet och bryter nacken.
    Leifjuno

Standard

Att sätta in glaspartier innebär det ju som du säger att du kommer att förändra fasaden vilket kräver byggnadsnämndens godkännande. Enklast är att besöka kommunen hemsida och ladda ner en blankett för bygglovsansökan. Bifoga översiktskarta, planritningar och fasadritningar.
    Markera tydligt vilket område på ritningarna som berörs.

Är det mindre ändringar som ska göras så räcker det oftast med handritningar.

Standard

Gäller detta även utanför stadsplanerat område?

Standard

Det kan variera. I min kommun är det bäst att kontakta dem utifall att. Sedan går det att få ett förenklat bygglov om det uppenbarligen handlar om små förändringar och som inte stör någon annan. Jag tar alltid kontakt med kommunkontoret utifall att.
    (Detta var menat som ett svar till Torpägaren, men det framgick inte så nu skriver jag det...)
    Senast redigerat av Helena möllan den 2010-06-05 klockan 12:Jun. Anledning: glömde att ange till vem jag svarade....

Liknande ämnen

1. Bygglov för bergvärme
    Av RainMan i forum Bygglov
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-01, 22:Dec
  2. Bygglov för Altan
    Av Sermik i forum Bygglov
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 06:Nov
  3. Bygglov för husvagn på tomt??
    Av Gert-Inge i forum Bygglov
    Svar: 2