Resultat 1 till 7 av 7

Standard Dyr eller billig säng?

Vi ska äntligen investera i en ny säng och vi har en ganska hyfsad budget men funderar över hur stor skillnaden är mellan en dyr och billig säng egentligen?
    Ja menar man kan ju köpa en säng för sex-siffriga belopp men är det verkligen värt det?
    Känner att jag egentligen inte vill lägga mer än kanske 20.000 kr för en säng men man ska ju ha den länge så i den aspekten måste det ju vara bra kvalité.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Välj den sängen du tycker är bäst oavsett om den är billigare än din budget, provligg så många sängar du kan. Vi provlåg nu säkert hundra sängar innan vi köpte och dyrast är inte alltid bäst..

Hittade ett test som är gjort förra året, kanske kan ge dig en fingervisning vad som är vettigt att titta på:
    http://www.testfakta.se/img/2008/12/1/85225.pdf

Standard

Jag har tidigare köpt en mycket dyr säng till ett mycket högt pris. Nu har jag dock insett att det finns ett antal trevliga märken på marknaden som mer än väl kan konkurrera i kvalitet med de dyrare alternativen. Det har faktiskt gjort att jag ångrat mig, så ni är smarta som kollar runt lite. Som vanligt handlar en hel del i priset om själva varumärket. Så det lönar sg verkligen, som Puttel säger att prova mängder med sängar. Kolla gärna på garantier och vad de är byggda av också. Det ger en indikation på om sängarna håller bra kvalitet.

Standard

Jag har haft lite billigare sängar från Jysk och IKEA innan och de har fungerat helt ok men de kommer inte i närheten av den sängen jag har nu som också kostade 3 ggr så mycket.
    Framför allt Jysk tycker jag generellt har ganska dålig kvalité om jag ska vara ärlig, har köpt mycket annat på Jysk också som ex.vis garderober och kuddar och tyvärr känns kvalitén inte bra alls. Men den gamla klyschan man får vad man betalar för stämmer väl återigen.

Min nuvarande säng är en kontinentalsäng som består av tre lager och som jag fullkomligt älskar
    Tips också när man köper en säng är att försöka pruta genom att få med ben / medar som väldigt ofta inte ingår. Se också till att de kör hem din säng och ställer den på plats kostnadsfritt.

Standard

Enligt min erfarenhet håller inte en säng som kostar tio gånger så mycket, tio gånger så länge. Självklart är en dyr säng ofta bättre, men inte i relation till priset. Det finns riktigt bra sängar även i budgetklassen nu. Det som påverkar är ju ofta hur mycket man väger och i vilken ställning man brukar sova - ändras det så ändras ju sängens förutsättningar också.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Klara79 Visa inlägg
    Enligt min erfarenhet håller inte en säng som kostar tio gånger så mycket, tio gånger så länge. Självklart är en dyr säng ofta bättre
    Priset på en säng styrs inte av hur länge sängen håller - även billiga sängar håller väldigt länge. Priset styrs av liggkomforten (dyrare material, hästtage etc)l! En dyr säng har en högre liggkomfort.

Även om det är helt ute med vattensäng, så saknar jag min odämpade vattensäng som jag hade i början på 90-talet. Det var faktiskt en riktigt hög liggkomfort i den och jag kan tänka mej att återgå till att sova i vattensäng - om det överhuvud taget går att få tag på en.

Standard

Oftast så har en riktigt dyr säng bättre komfort i många många år... Men allvarligt talat, hur fräsch är man efter en natt när man har legat i en säng som är runt 20 år gammal???
    Jag har inte det problemet då jag regelbundet kör med Kirby-maskinen i den.... Men jag kan tänka mig att flertalet inte har en just Kirby...
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Liknande ämnen

1. Billig hemförsäkring?
    Av effed i forum Försäkringar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-10, 11:Dec
  2. Betongpannor eller tegelpannor?
    Av Hutte i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 19:Oct
  3. OSB eller spånskiva?
    Av Martinsson i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 3