Resultat 1 till 5 av 5

Standard Bygga / regla innervägg

Jag har tagit upp ett hål från vårt sovrum mot det angränsande rummet. Vi har tänkt att bygga en walk in closet så jag behöver regla upp och bygga innerväggar i det angränsande rummet. Vi ska alltså "stjäla" en yta från det rummet.
    Jag har ingen erfarenhet alls av att bygga och regla innerväggar så behöver ha lite hjälp.
    Vilken dimension är lämplig på reglarna? Fungerar 45x70? Vilket regelavstånd behöver jag då?
    Hur fäster jag regeln mot golvet som är laminatgolv idag?
    Hur får man en rak vägg, sätter man reglen i taket först och lodar eller fäster man den i golvet först?

Många frågor men förhoppningsvis orkar någon upplysa en newbie!?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Staffan K!
    Börja med att rita upp rummet, (väggarna) på golvet, använd syllen (regeln på golvet) som mall rita på båda sidor. Jag skulle såga bort laminat golvet och spika syllen på undergolvet i ursparingen i laminatgolvet. Därefter sågar du till hammarbanden (reglarna i taket) samma mått som på syllen, lägg hammarbanden löst på syllen, och ta mått mellan syll+ hammarband upp till tak, kappa till stolparna med det mått plus ca: 2mm så stolparna spänner något utan att lyfta eller förstöra golv och tak. Ta hjälp av frugan nu, håll upp hammarbandet och spänn fast den med en stående regel kolla med vatten pass så regeln står i lod på alla håll. Fortsätt med nästa ståndare, 60 cm är vanligt c/c mått och om du använder 120cm spån och eller gipskivor
    är det ett bra mått Om du sätter en spånskiva först och gips där på behöver du inte fundera på var du skall montera tillbehören, och vill du ha kakel på väggen går det bra.
    spånskiva+gips 45x70mm regel+gips, isolera väggen för ljud är aldrig fel, ev spånskiva på båda sidor inte nödvändigt men vanligt nu , bra för ljud och montage av speglar tavlor etc.
    Leifjuno

Standard

Tack för ett mycket bra svar!
    Jag startade i helgen och so far so good..

Standard

Jag håller på med ett liknande projekt fast i källaren där det är betonggolv.
    Hur fäster jag golvregeln mot betonggolvet och vilket fästelement ska jag använda mig av?
    Behöver jag använda kortlingar på de vertikala reglarna?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Egon!
    Först ska du kolla om du har fuktvandring igenom betonggolvet, det kan du ha beroende på med vilken metod plattan är byggd, och metoderna har ändrats med tiden. Lägg en plast på golvet med en bok på , då ser du efter ett eller några dagar om det är mörkt under plasten, då har du fukt igenom plattan. Det kräver särskilda åtgärder. I dag använder man helst plåtreglar och de är ju inte känsliga för fukt, Golvregeln som är en u-profil spikar du fast med stålspik eller om du har tillgång till spikpistol (bultpistol) då skjuter du fast golvregeln. Ibland får man lägga i en förstärkning så inte spiken går igenom golvskenan, sedan är det bara att fästa en regel i taket och plocka i stående reglar, kortlingar behövs normalt inte, bar om du behöver någon förstärkning att fästa upp inredning i.

Liknande ämnen

1. Bygga hus guide - För dig som ska bygga nytt
    Av Puttel i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-05-17, 09:May
  2. Ljudisolera innervägg
    Av Håkan1 i forum Isolering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 08:Oct
  3. Bygga innervägg i Plåt eller Trä?
    Av piano i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 2