Resultat 1 till 5 av 5

Standard Kakla mosaik i kök

Har tänkt att sätta upp mosaik i köket på frugans begäran
    Är det samma sak som att sätta vanligt kakel eller är det något som skiljer sig?
    Det ju betydligt mindre plattor än normalt kakel.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Anders Fredriksson!

Det är i princip samma arbetsmoment vid kakel montering som mosaik, som du säkert vet sitter mosaiken monterad på ett nät på plattornas under sida, ibland klistrade på papper på över sidan, i ca 30cmm ark. Personligen tycker jag de som är monterade med nät på undersidan är enklast att montera för då har du bättre kontroll på att du får plattorna i rätt höjd och att fogarna överensstämmer med varan, och att du inte får (fyller) fogarna med kakelfix.
    Båda kräver ett jämnt underlag, med mosaiken är det noggrannare, och använd, (blanda till) ett stabilt fix som du lägger på i ett tunt skikt annars är risken stor att du fyller fogarna med fix som måste kratsas ur före fogning.
    Jag brukar släta ut fix med bredspackel efter att jag lagt på fixet med kamspackeln .Fukta gärna mosaiken på baksidan före montaget.
    Annars samma arbete.
    Leifjuno

Standard

Jag brukar skruva fast en liten list vågrätt undertill på väggen innan, mät in så att den sitter helt vågrätt.
    Det är smidigt att ha en fast kant att sätta den understa raden mosaik mot.
    En lite mindre tandspackel (4 mm) är att föredra att använda.

Standard

Jag har också tänkt att sätta mosaik i köket ovanför diskbänken.
    Idag finns det bara en spånskiva bakom, frågan är om jag vågar sätta mosaiken direkt på spånskivan eller om jag behöver förstärka med en gipsskiva?
    Vad tror ni?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Pege!
    Anledningen till att man inte monterar kakel, keramik, glasmosaik etc. på trämaterial, spånskiva eller plywood, är att trämaterial rör sig med rummets luftfuktighet, vilket kaklet och fogen inte gör. ( även om det finns mjukfog i dag) Är skivan i ett stycke utan skarv går det att sätta kakel direkt på, men det är ändå risk för rörelser med sprickor som följd. Hörnen är särskilt utsatta för risken.
    Så rådet blir att du monterar 6-9 eller 13mm gips på spånplattan, för att ta upp rörelser ska den skruvas inte limmas för då följer den med spånskivans rörelser och du får sprickor.
    Är det över diskbänk bör du våtrumsprima gipsen och sedan montera med kakelfix.
    Leifjuno

Liknande ämnen

1. Nytt kök
    Av Adams son i forum Kök
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-17, 05:Mar
  2. Bänkskiva kök
    Av Frida i forum Kök
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 19:Jul
  3. Kökstrend svart kök..
    Av Jeenie i forum Kök