Resultat 1 till 5 av 5
    gäst Gäst

Standard Köpa-stycka-sälja fastighet

Ska köpa en fastighet om 35ha men stycka av och sälja hus+byggnader och ca 3 ha öppen mark till en bekant. Hur fungerar det då med styckningen?
    Vi vill ju sälja av huset så fort som möjligt för att slippa stå och ränta av på mer än vi måste, men kan man sälja huset innan styckningen är klar?
    Undrar också om styckningen: har förstått att det kan bli hur dyrt som helst, är det en fördel att följa befintliga stenmurar när man styckar det eller spelar det ngn som helst roll?
    Tacksam för svar!!

Standard

Lantmäteriet är den instans som ritar linjer för gränser och skapar fastighetsbeteckningar. Gå dit och prata med dem innan du gör något. De berättar om priser och om det är lämpligt. Ibland säger faktiskt Lantmäteriet nej till styckningar också FInns det gamla gränser att utgå ifrån kan det göra saken billigare. DÅ upprättas de äldre fastigheterna igen, men med nya namn då...Men murar hjälper inte. Det ska vara inritade gränser från förr i så fall. Då kostar fastighetsregleringen runt 10 000 har jag för mig. Om de ska ut och märka blir det klart dyrare.

Det går inte att sälja en fastighet som inte finns. Däremot går det att avtala om köp om en fastighet under bildande, men det är inte riktigt samma sak eftersom köpet inte går igenom förrän styckningen är en realitet. Det går också att sälja del av fastighet och specificera vad det är som säljs. Prata med en jurist eller mäklare som kan vara behjälplig för det blir lätt väldigt snårigt om man inte styckar först och säljer sedan.

Standard

Jag har en stor tomt som ligger utanför detaljplanerat område som jag kanske tänkt att stycka av.
    Jag har ingen erfarenhet alls av detta och vet inte hur det fungerar. Jag vet att jag ska kontakta lantmäteriet men behöver jag göra något annat innan den kontakten?
    Behöver jag kontakta kommunen exempelvis?

Finns det något annat att tänka på?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Det första du ska göra är att kontakta din kommun för att få ett förhandsbesked om bygglov. Du måste ha det förhandsbeskedet innan du kontaktar lantmäteriet. Räkna med att det tar ca 10 veckor att få förhandsbeskedet och det kostar ca 5000 kr om jag inte minns fel.

Sedan får du kontakta lantmäteriet för att ansöka om avstyckning, de gör en utredning avseende fornlämningar, miljörealterade saker och mycket mer.
    Om allt ser okey ut tas sedan beslut om avstyckning.

Lycka till!

Standard

Tillägg till Byggarens bra svar: förhandsbeskedet är sedan bindande för kommunen i två års tid. Det betyder att om ett bygglov sedan söks som stämmer överens med vad som godkänts i förhandsbeskedet så ska kommunen också godkänna bygglovet.

Liknande ämnen

1. Sälja bostad på nätet
    Av Johan i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-09, 10:Jul
  2. Sälja hus privat utan mäklare
    Av RainMan i forum Mäklare
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-07-09, 09:Jul
  3. Jämföra mäklare - ska sälja hus
    Av P-B i forum Mäklare
    Svar: 4