Resultat 1 till 5 av 5

Standard Häva köpekontrakt som säljare.

Köpekontrakt är skrivet. Handpenningen är deponerad hos mäklaren. Huset är besiktat. Tiden för köparna att kunna häva avtalet - utan anledning, skäl och konsekvens - har ännu inte gått ut.

Vad händer om SÄLJAREN häver kontraktet istället?

Någon som vet?

Standard

Jag förutsätter att det inte finns en punkt i kontraktet som behandlar vad som händer om säljaren backar ur. Generellt sätt brukar man säga att en säljare kan endast bryta kontraktet om köparen allvarligt brutit mot kontraktet. Annars kan köparen begära att omkostnader och eventuellt skadestånd ska betalas.

Standard Hej Juristen och tack för svar.

Nej, i köpekontrakt - upprättade enligt Mäklarsamfundets rekommendationer - är det bara köparen som har två ångerveckor...

Tiden löper efter köpekontraktets upprättande. Under den betänketiden ska även handpenning erläggas till mäklaren och besikting utföras - om man så önskar.

Om - och när - säljaren bryter kontraktet är det hur som helst kontraktsbrott.

I vårt fall hade detta inneburit ersättning för ekomoiska utlägg för köparen (besiktningsmannen). De hade ännu inte sålt sitt hus (inte ens haft första visningen ännu) så någo ytterligare skadestånd tror jag inte att de hade fått rätt till...

Nu gick det - tack och lov - inte på detta viset. Kontraktet löper vidare....

Mäklaren hade enligt köpekontraktet rätt till ersättning även om någon av parterna hävde kontraktet - efter betänketidens utgång.
    Om vi hade hävt köpekontraktet INNAN köpekontraktets utgång hade inte kontraktet varit juridiskt bindande ännu och mäklaren hade blivit av med sitt arvode... Detta är jag dock inte säker på...

Standard

Beckan - kan du utveckla det där med ångerrätt för köparen lite. Det är inte något jag har stött på alls. Jag har dessutom leteat ordentligt nu på mäklarsamfundets hemsida och hittar inget där heller. SOm jag förstår det är ett ingånget avtal ett ingånget avtal när det är skriftligt. Det är då själva köpet genomförs. Tillträdesdagen är däremot en annan sak.
    Däremot har jag varit med om att det ska finnas tid för köparen att besiktiga huset ordentligt innan kontraktet blir gällande och processen inte medger att besitkning sker före kontraktets skrivande. Men det är inte någon ångerrätt i den bemärkelsen, utan mer en fråga om att huset inte är det som köparen trodde.

Standard

Ja det där var intressant! Är i husköpartagen snart (kanske,,,,,) och går det således att få ångerveckor på köpet? Det låter ju som en intressant idé, men vad säger en säljare om en sådan sak? Är det någon som har erfarenhet av detta?

Liknande ämnen

1. Skillnad på köpekontrakt och köpebrev?
    Av Bart i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 19:Dec
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 17:Mar
  3. Köpebrev och köpekontrakt
    Av Dorn i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 06:Nov
  4. Fråga om Överlåtelseavtal, köpekontrakt, köpebrev...
    Av new2hus i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 07:Oct
  5. Köpekontrakt
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 06:Apr

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg