Resultat 1 till 8 av 8

Standard Uppskov reavinst husförsäljning

Vi har sålt vår villa och köpt ett annat hus i en annan stad. Köpeskillingen för huset vi sålde var 2 miljoner och det nya huset vi köpte kostade 2,6 miljoner kronor.
    Vi gjorde en ganska stor vinst på huset vi sålde då vi köpte det för 20 års sedan för 600.000 kr.
    Hur fungerar det med uppskov av reavinsten? Vad jag förstår ska jag kunna skjuta upp skatten tills jag säljer den nya bostaden, finns det några nackdelar att göra det?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Information hämtad från skatteverket:
    Den vinst som du har uppskov med beskattning av (uppskovsbeloppet), ska återföras (= beskattas) i
    inkomstdeklarationen senast när du säljer din ersättningsbostad. Du har rätt att frivilligt återföra hela
    eller delar av uppskovsbeloppet tidigare.

Nackdelen: "Nya bestämmelser som gäller från och med den 1 januari 2008 innebär att du årligen ska betala en skatt på 0,5 procent av uppskovsbeloppet."

"Hur stort kan avdraget för uppskovs belopp bli om bostaden har sålts ?
    Ett avdrag ( preliminärt eller slutligt )
    • kan aldrig bli högre än takbeloppet, som är 1 600 000 kr x ägd andel av den sålda bostaden.
    • får inte vara lägre än 50 000 kr*. Beloppet gäller varje delägare för sig."

Det finns även exempel på hur du ska räkna ut uppskovsbeloppet i dokumentet:
    http://www.skatteverket.se/download/...6358/37915.pdf

Standard

Tänk på att du endast får uppskov med den delen som motsvarar din gamla vinst - mellanskillnad på det nya huset. Alltså i ditt fall har du gjort 1,4 miljoner i vinst men det nya huset kostar 2,6 miljoner så blir uppskovs beloppet 2,6 miljoner - 1,4 miljoner = 1,2 miljoner.

Tänk också på att det är en ränta på 0,5% som Puttel skriver. Har man råd kan det vara billigare att begära frivillig återföring av uppskovsbeloppet för att slippa räntan.

Standard

Räntan är väl ändå såpass låg att det kan räknas som ett lån istället för att betala tillbaka?

I det fall man köper ett nytt och dyrare hus måste de flesta låna i alla fall, och bättre ränta är väl svårare att hitta? ELler är jag helt fel ute nu?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Räntan är väl ändå såpass låg att det kan räknas som ett lån istället för att betala tillbaka?

I det fall man köper ett nytt och dyrare hus måste de flesta låna i alla fall, och bättre ränta är väl svårare att hitta? ELler är jag helt fel ute nu?
    Nej du har nog helt rätt. Ska man köpa en dyrare bostad och ta banklån för att finansiera köpet verkar det definitivt smartare att inte återföra uppskovsbeloppet.
    Som du säger, en ränta på 0,5% lär man inte få hos banken.

Standard Inte 0,5 procent

Räntan på uppskov för reavinstskatt efter husförsäljning är inte 0,5 procent, om jag förstått Skatteverkets info rätt, utan den är 0,5 procent på vinstbeloppet. Men skatteskulden är inte densamma som vinstbeloppet utan 22 procent av vinstbeloppet. En uppskjuten vinst på 100 000 kr ger en skatteskuld på 22 000 kr. För den betalar man ränta/avgift på 0,5 procent av 100 000 kr, dvs 500 kr. Vilket gör en räntesats på 2,27 procent.

Ett banklån med 2,27 procents ränta ger dessutom rätt till skatteavdrag på 30 procent, medan räntan på uppskovet inte är avdragsgill, så ett lån från banken på motsvarande summa ger en räntekostnad på 500 kr minus 150 kr, dvs 350 kr.

Standard Det är uppskovsbeloppet som betalas ränta på

Jag tror att du förväxlat vinstbeloppet med uppskovsbeloppet. Min tolkning är att det endast är skatten på vinsten som kan ges uppskov för. Vinstskatten är alltså lika med uppskovsbeloppet om du väljer att skjuta upp betalningen av hela beloppet av vinstskatten. Den beskattade del av vinsten som du har kvar efter beskattningen behöver du inte betala någon ränta för. Hur man räknar ut räntan är naturligtvis krångligare än lovligt men den resulterar i 0,5% av uppskovsbeloppet. Nedan ser ni urklipp från skatteverkets hemsida.

"Du som har fått uppskov med beskattning av vinst vid bostadsöverlåtelse ska numera, varje år, betala skatt på uppskovsbeloppet.
    Skatten tas ut på följande sätt:
    En schablonintäkt, som är 1,67 procent av ditt uppskovsbelopp, tas upp i kapital. Skatten på schablonintäkten är 30 procent (det motsvarar en skatt på ca 0,5 procent av själva uppskovsbeloppet).
    Schablonintäkten beräknas på det uppskovsbelopp som du har kvar vid ingången av inkomståret. Det innebär att schablonintäkten inte påverkas om du återför (=beskattar) hela eller delar av uppskovsbeloppet i deklarationen för samma inkomstår. Schablonintäkten påverkas först i deklarationen följande år. Om du exempelvis återför en del av uppskovsbeloppet i deklarationen 2012 så påverkas schablonintäkten först i deklarationen 2013 av denna återföring."

Reg.datum
    b 2011

Standard

"Abris", det är 2012 nu! reglerna som gällde år 2009 är kanske inte helt aktuella - tråden är urgammal och TS har idag inte en aning om det här forumet.
    Senast redigerat av Tyresö den 2012-07-27 klockan 21:Jul.

Liknande ämnen

1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 06:Aug
  2. Uppskov
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 06:Jun

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg