Resultat 1 till 11 av 11

Standard Besikta hus med värmekamera, sund investering.

Hej,

i dagens jakt på kostnader och tips för att få ner sin reela energiförbrukning så vet jag (som är i branschen) att våra hus (gamla som nya) i tyvärr allt för många fall är rena "såll" där värmen får läcka fritt genom golv, tak, vägg, fönster och dörrar.
    Att springa iväg och köpa den största värmepumpen för att kompensera för dessa hål i klimatskalet kan inte alltid anses vara den "smartaste vägen".
    Har träffat kunder som köpt "monsterpumpar" (på inrådan av pumpförsäljare) som öser in 30 gradig värme i hallen men i resten av huset är det fortfarande 16 grader och man undrar varför.... , dvs en värmepump är bra men inte alltid den bästa lösningen)

Nu anser jag att man alltid skall se till att huset är RÄTT tätat och isolerat INNAN man kompletterar/ändrar värmekällor etc.

Nu talar jag självklart i egen sak som ni förstår men jag vill att man som husägare skall veta om vilka alternativ som ges innan man genomför större investeringar för att få ner sin energiförbrukning och i det fallet ger en Värmekameraanalys ett ypperligt underlag för val av åtgärdsplaner.

Mvh
    Kenny Nilsson

Reg.datum
    b 2008

Standard

Vilka är de vanligaste otätheterna i ett hus idag?
    Hade varit bra för forumet att få lite tips på vad man enkelt kan göra själv för att ta de värsta värmeläckagen från någon som bör ha koll på detta.

Standard Värmekamera

Hej,

de absolut enklaste/vanligaste felen som hittas är läckage runt fönster och dörrar, dvs gummilister som torkat och spruckit eller helt enkelt är felmonterade.

Andra områden som generellt felar:
    - Takisolering, ligger inte tätt, alt. sjunkit ihop. (var hos en kund i förra veckan (nybygge!!) där slarvigt utlagd takisolering/stenullsskivorna låg med 5 cm glipor mot takstolar, värmen gick från innertak och rakt ut !.)
    - Bakom golv och taklist, dvs skarv mellan golv/tak och yttervägg "helt öppet" eller kraftiga köldbryggor som släpper in kylan.
    - Drevning (dvs. isolering mellan fönster/dörr och vägg) är inte korrekt utförd.
    - Lampor i taket, infällda spotlights.

Kommer förhoppningsvis inom kort uppdatera företagets hemsida med en FAQ, där lite tips&trix kommer läggas till.

"Gummilistfelet" är oerhört enkelt att hitta och åtgärda själv, de andra delarna är lite svårare att identifiera och därför råder jag alla att anlita en termograför och få en komplett besiktning, (återigen talar jag självklart i egen sak, men ni behöver inte anlita mig...) då denna avancerade teknik hjälper oss hitta felet exakt utan att vi innan behöver veta VAR vi skall leta.

Mvh
    Kenny Nilsson

Standard

Jag hörde ett reportage om en besiktningsman med värmekamera som var ute och gick igenom ett hus. Det var på p1 (radio) tror jag. Det var mycket intressant att höra, för det är ju inte alltid man behöver tilläggsisolera överallt. Det kostar ju pengar och om det räcker med att ta där det blir kallras och där det läcker, räcker det minst lika långt. Vad kostar en genomgågn på en normalvilla och hur många aktörer finns på marknaden?

Standard

Hör med sotaren dom brukar ha sådana att hyra ut.
    Jag hyrde 1 helg för 800kr.
    Termokontroll tar säkert det femdubbla

Standard

Bra tips AHA!
    Jag har själv funderat på att kolla igenom huset med en värmekamera efter den katastrofalt dyra vintern vad det gäller elpriset och kan man göra det så billigt så är det ju kanonbra.
    Men klarar man av att operera värmekameran själv och tolka resultatet som en total novis?

Standard

Kunde inte sagt det bättre själv. Ett hus energiförluster är en kombination av hur effektiv uppvärmningen är, hur bra isolerat det är och vilken temperaturdifferens det har mot "utomhus".

Kan även rekommendera alla som är ute och letar läckor att kolla extra noga kring eluttag och lampknappar. I vintras upptäckte vi ett luftdrag vid en lampknapp mot yttervägg det det fullkomligt sprutade in kalluft!
    Nå mig enklast på min hemsida om installation av bergvärme. Fridens!

Standard

Hej,

visst kan man billigt hyra dessa enklare kameror, men vet du hur du skall göra och tolka det du ser...

Som med många områden krävs det utbildning men framförallt erfarenhet, man kan ju köpa hem rör och elprylar och agera vvs och el-tekniker, dra på sig snickarbyxor och bygga takstolar till ett hus etc, då det blir "billigt" att göra det själv men är du helt 100 på att du gör rätt, och blir det verkligen billigare i slutändan ??

Det finns mängder med områden där man inte alltid behöver blanda in "proffs"/hantverkare och du kan göra mycket själv som "hobbytekniker", men det gäller att välja de gångerna med omsorg.

Mvh
    Kenny Nilsson

Standard

Man behöver ingen utbildning för att se var man har köldbryggor mm.
    Dessutom finns det bra guider på nätet.

Det blir ju lite lustigt när du som lever på det försöker jämföra det med att bygga takstolar...

Standard

Hej

Läste denna tråd, har själv ett företag som värmefotograferar.
    Visst kan man hyra en kamera för 800:- med jag håller med min kollega, det är inte helt enkelt att se vilka värmeläckor som borde åtgärdas och vilka som är naturliga pga konstruktionen, eller för obetydliga för att åtgärda. Vi tar 1200:- för en inspektion och då får man bilder med kommentarer, och en förhoppningsvis bra diskussion under mättillfället. Att spara 400:- tror inte jag lönar sig. Bilderna är faktiskt inte så enkla att tolka som man tror. Men försök gärna.

Lennart Holm

Standard

Citat Ursprungligen postat av Micke Byggare Visa inlägg
    Jag hörde ett reportage om en besiktningsman med värmekamera som var ute och gick igenom ett hus. Det var på p1 (radio) tror jag. Det var mycket intressant att höra, för det är ju inte alltid man behöver tilläggsisolera överallt. Det kostar ju pengar och om det räcker med att ta där det blir kallras och där det läcker, räcker det minst lika långt. Vad kostar en genomgågn på en normalvilla och hur många aktörer finns på marknaden?
    Det är bara att goggla eller kolla på blocket. Det går att hyra enkla värmekameror för 500 kr men undrar om det duger. Det kostar mellan 2000 och 5000 i Stockholm

Liknande ämnen

1. Kök med köksö
    Av GBG i forum Kök
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 19:Feb
  2. Spekulant på ett hus med fukt i krypgrund
    Av perfa i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 11:Oct
  3. Energideklarera hus med vedpanna
    Av Hansan i forum Kaminer, kakelugnar & biobränsle
    Svar: 1