Resultat 1 till 3 av 3

Unhappy Ersättning vid fuktskada??

Hej! Jag är ny här på forumet...så här kommer mitt första inlägg och fråga.

Jag och min hustru köpte ett hus (villa) i somras. Köket var då renoverat för 180 tusen och såg väldigt exklusivt ut. Härom dagen så hörde min fru att det droppade när hon drog ut avfallslådan under köksbänken, mycket riktigt det droppade, när jag väl tagit bort några golvkonsoler upptäckte jag till min stora fasa att det fans en till koppling som läckte...och den hade läkt länge. Ringde till folksam som skickade ut en besiktnings man, mannen konstaterade att det kan ha läckt minst 1 år. Hus typen som jag har är enplansvilla med platta, vilket inte gör saken bättre. DEt kan ochså vara så att bakom köksväggen så har jag ett vardagsrum och där kan vattnet om jag har otur pressats ut. Bryter man den gamla parketten så måste man byta hela golvet (60 kvm). Men folksam gör ett åldersavdrag så jag måste ändå betala en slant för att få ihop till ett motsvarande golv och nu till frågan? är det rimligt att jag skall betala det eller?? Förra ägaren hade dessutom en dolda fel försäkring, som enligt honom inte gäller för vatten skador (Era Mäkl doldafel försäkring Ikano)

Tacksam för svar

Reg.datum
    b 2008

Standard

När det gäller dolda fel så ska felen ha funnits i huset innan ni tog över. Det ska även vara fel som man inte kunde upptäcka genom sin långt gångna undersökningsplikt. Felet ska heller inte kunnat förväntats med tanka på husets ålder ock skick.

I det här fallet har ni genom ett utlåtande från besiktningsmannen fått konstaterat att det läckt minst 1 år så bör ju det kriteriet vara uppfyllt. Då återstår frågan om detta är något som skall ha ingått i undersökningsplikten och det är svårt att bedöma.

Ett tips är att kontakta Villaägarna om du är medlem där, de har kostnadsfri rådgivning och de kan säkert bedöma dina chanser att få det klassat som dolt fel bättre. Kanske har de även tips på argumentation som kan användas mot försäkringbolaget.
    http://www.villaagarna.se/portal/pag..._schema=PORTAL

Lycka till!

Standard

Skulle vara jätteintressant att höra hur det gick med det här, vem som blev betalningsskyldig och vad som gällde. Uppdatera oss gärna pommen!

Liknande ämnen

1. Kräva mäklare på ersättning?
    Av urban991 i forum Mäklare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 13:Oct
  2. Fuktskada i källaren
    Av Diaz i forum Försäkringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 09:Oct
  3. Nyinflyttade med fuktskada
    Av Roger i forum Juridik
    Svar: 2