Resultat 1 till 6 av 6

Standard Fel fall på golv

Hej.

Vi köpte vår villa i Feb-09 , vi köpte en besiktning från Anticimex, en steg2 hette det nog.
    Vi har källare, i två av rummen i källaren finns det golvbrunn, nu när vi flyttade tvättstugan från det ena rummet till det andra upptäcktes det att fallet i golvet är fel, vattnet lägger sig längs väggen och rinner inte alls till golvbrunnen. Detta i sig är väl ingen katastrof nu och det värsta som händer är att om vi får ett läckage så får man dra vattenet till brunnen. Men nu när jag tänkt på det så undrar jag om det inte är fel som skall upplysas vid köp/försäljning, jag vill inte ställas till svars för detta om jag en dag säljer huset. Jag har inte lagt golvet eller kännt till att fallet är fel för än nu.

Vad gäller, är detta ett fel som vi borde informerats om vid husköpet?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Detta är ett fel som ni kunnat hittat vid besiktningen. Tycker det låter märkligt att Anticimex inte tittat på fall runt golvbrunnar, det är ju ganska fundamentalt kan man tycka. Jag tror alltså inte att ni kan göra några anspråk mot de tidigare ägarna då det inte var ett dolt fel som ni inte kunnat se eller hitta.

Däremot kan du fråga Anticimex varför deras besiktningsman inte anmärkt på detta och se om du kan få någon form av goodwill från dom.

Standard

Hej!
    Tycker också att det är ett fel som verkligen borde tagits upp i besiktningen. Vad stod det på besiktningspappren? Nu är det ju svårt att hävda att det är någons "fel" eftersom en helt normal undersökning, som till syvende och sist är köparens ansvar och inte besiktningsmannens, skulle avslöjat det hela. Ännu en fråga - tänker ni ändra golvets lutning och i så fall hur?

Standard

Nja.

Detta är i källaren, vi har tvättstugan där, skulle det bli översvämmning där så får man väl skuffa i det i golvbrunnen, det ligger klinkersgolv där nu och jag ändrar inte fallet där då det inte finns något vatten om det inte blir en översvämmning. Så det får va så. Tycker bara det är dåligt när man betalar 10000 för en besiktning för det är första huset o man har dålig koll, allt är nytt.

Standard

Jag håller med dig fullständigt. Det är dåligt och slarvigt gjort av besiktningsmannen. Det hade nog inte hjälpt om du var mer kunnig faktiskt. Det är lite därför en besiktning sker - för att slippa tråkiga överraskningar. Besiktningsmannen arbetar på uppdrag av dig, som i sin tur har undersökningsplikten vilket inbegriper allt som borde kunna upptäckas vid en grundlig (men i de flesta avseenden ytlig) besiktning.
    Så om besiktningen inte är till belåtenhet kan det vara värt att angripa just detta.... Jag hade faktiskt kontaktat besiktningsföretaget och kollat om det var möjligt att diskutera saken. Har du kontaktat dem?
    .

Standard

P.S Det kan vara värt att kontakta mäklaren också. De har faktiskt skyldighet att kolla att allt blir rätt och att båda parter är nöjda! De ska kunna ge råd och hjälp om vad som gäller och hur du kan gå tillväga om du inte är nöjd. Lycka till nu!

Liknande ämnen

1. Fel färg på kakelfog
    Av Puttel i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 09:Aug
  2. Dolda fel försäkring
    Av LenaPersson i forum Försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 06:Jan
  3. Dolda fel
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0