Resultat 1 till 5 av 5

Standard Byta uppvärmningssystem

Hej.

Vi har en 1½plans tegelvilla med källare. Vi har idag vattenburen el och ligger nog på 23500kwh år.

Vi har bara bott i huset ca ett halvår och har från början redan planerat att göra källaren bebolig. Vi tog in priser på få element inkopplat i källaren, och i samband med det sa säljaren att vi skulle spara på att installera en luft/vatten-pump som dockas på vår befintliga nibepanna. Luft/vatten-punpen skulle vara en CTC eco air 107 v3. Säger mig inte så mycket men enligt hans beräkningar skulle det spara oss 17000kwh per år och då med hänsyntaget till att om vi bara installerar nya element skulle vår förbrukning hamna på 28500 före åtgärd.

85000kr installerat och klart ( med installation av 6st element) skulle allt gå (sen tillkommer rotavdrag på 5-10000) på så jag vill höra lite åsikter. Är det glädjekalkyler, är det bästa investeringen för pengarna?

CTC bra märke? Ge mig all info ni kan.

Standard

Börja värma en källare som inte är byggd för att vara varm kan ge fuktproblem. Är det fungerande dränering av grunden och någon form av fuktskyddsmatta på grundens utsida är det inget problem. Annars kanske det är bäst att börja i den änden.
    Är det i en Nibe elpanna som värmepumpen ska dockas verkar väl annars iden med värmepump bra.
    Däremot är det inte så bra att docka värmepumpen mot en oljepanna.
    Priset för ett luft-vatten system brukar tyvärr bli högt. Finns det möjlighet att lägga ned jordvärme blir det lite dyrare men mycket bättre

Standard

Dräneringen är väl inte ny precis men den fungerar, ja det kommer inte in vatten i alla fall. Du är den fösta som säger att detta kan bli problem med fukt. Det enda jag vått höra är att värma upp källaren skulle vara positivt för att hålla fukten borta?

Jag tänkte på jordvärme med men det var dubbelt så dyrt, det är ingen oljepanna jag skall docka den emot utan en vatten-panna (om det nu heter så)

Standard

Värma upp källaren minskar kanske fukten inne men varm luft innehåller många gånger mer vatten än kall luft.
    Värmer man ett källarrum så driver man stora mägder fukt ut genom grundmuren. Finns inte fuktskyddsmatta på utsidan så kondenserar vattnet vid grundmurens utsida. En mur som stått i 50 år kan på detta sätt vittra sönder på några år.
    Dränering är bra men kombineras det inte med fuktskyddsmatta ger dräneringen bara skydd mot inträngande vatten utifrån.
    Lär reklamen från Pordrän, Isodrän, Icopal eller Platon så går det upp några ljus.
    Det är många som gör misstaget att börja värma en källare utan att först vidta nödvändiga åtgärder.

Standard

Antar att du menade vattenburen uppvärmning? Ta gärna in fler priser, för den där kalkylen kändes som om den låg på den optimistiska halvan.Tänk även, precis som det sagts, på fukten. Just källare kan påverkas mycket av värmeförändringar.

Liknande ämnen

1. Byta fönster
    Av Sören i forum Fönster & dörrar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-03-01, 14:Mar
  2. Byta golvbrunn
    Av Steffoman i forum Badrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 06:Nov
  3. Byta vindskivor
    Av HasseA i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 3