Resultat 1 till 3 av 3

Standard Spricka i fasad

Jag har fått en spricka i min fasad. Man kan se att två tegelstenar har lossnat ovanför ett fönster. Fasaden är från 1965. Vad kan det bero på? Hur åtgärdar jag detta?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Karlsson.
    Du skriver att du fått en spricka i husets fasad, sammtidigt skriver du att det lossnat två tegelstenar i fönstersmygen.
    Är det både en spricka och tegel som lossnat eller menar du att sprickan är just att teglet lossnat.

At teglet lossnat på en fasad murad på 60 talet är inte så ovanligt, man använde inte alltid tegelbalkar då, utan hängde teglet i murbruket, montera tillbaka dem med kakelfix för utomhusbruk.

Om fasaden har sprucket kan det bero på att huset sjunket (satt sig) eller att fasaden krympt och att man inte har någon delationsfog som kan ta upp krympningen. Du kan då fylla fogen med bruk, tyvärr brukar det bara hjälpa en kort tid, och det blir oftast färg skillnader på fogen
    Leif

Reg.datum
    b 2008

Standard

Detta är en mycket vanlig skada på tegelfasader, från 50-, 60- och 70-talet. Den beror på att man har lagt in vanlig stål-armering i fogarna som har omvandlats till gravrost och som då har bildat en mycket större volym än vad armeringen hade från början. Volymökningen som rosten orsakar, utsätter murverket för väldiga tryckkrafter, med stor inre sprängverkan. Tydligast brukar det visa sig på tegelstenar över fönster och dörröppningar. Bruket lossnar och det bildas sprickor i fogen, varför teglet börjar hänga ner.
    Problemet kan åtgärdas vid ommurning genom att man lägger in ett rostfritt och syrafast bistål i fogen. Det finns även att köpa prefabricerade förspända tegelskift, som man kan lägga in i fasaden.

Liknande ämnen

1. Putsad fasad fuktskadad?
    Av Uffe i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 18:Feb
  2. Trähus med putsad fasad
    Av Robin i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 12:Mar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar