Resultat 1 till 2 av 2

Standard Bygga pool - frågor

Planerar att bygga en pool på tomten. Jag har några frågor jag undrar över
    Behöver jag bygglov för att bygga en pool?
    Vilken pump ska jag välja, hur tänker man för att få rätt dimensionering?

Standard 7 tips om bygglov för pool

1. Vänd dig på ett tidigt stadium till byggnadsnämnden i den kommun där du ska bygga din pool för att få korrekt information om du behöver bygglov eller behöver göra bygganmälan för det som du planerar att göra.

2. Bestämmelser om när du behöver ansöka om bygglov och/eller göra bygganmälan finns i första hand i Plan- och bygglagen (PBL). Men det finns även andra lagar, förordningar och regler som kan ha inverkan när du ska bygga din pool.

3. Bygglov för pool behövs oftast bara om poolen ligger för nära tomtgränsen eller om du förändrar marknivån. Men, som sagt, kolla vad som gäller i din kommun.

4. Av säkerhetsskäl finns regler från Boverket som säger att du ska ha ett staket på minst 90 cm runt poolen eller en låsbar skyddstäckning.

5. Om du ska ansöka om bygglov har många kommuner standardblanketter för detta som i allmänhet går att hämta direkt från kommunens hemsida. Det brukar även finnas exempel på hur man vill att de ritningar bör se ut som skall lämnas in. Ett bra tips är att titta på dessa exempel om du ska rita själv.

6. Om du fått bygglov måste du påbörja byggnationen inom två år och avsluta inom fem år. Om igångsättningen fördröjs mer än två år så måste du söka nytt bygglov.

7. Byggnadsnämnden har rätt att ta ut en avgift för att behandla en bygglovansökan eller en bygganmälan.

Lycka till!

Holger Wästlund

Liknande ämnen

1. Bygga hus guide - För dig som ska bygga nytt
    Av Puttel i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-05-17, 08:May
  2. Frågor jordvärmepump
    Av Urban i forum Värmepumpar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 16:Feb
  3. Nord Pool