Resultat 1 till 2 av 2

Standard Elda i kakelugn

Hur eldar man effektivast i kakelugnen? Har aldrig fått någon kläm på när och hur mycket jag ska skjuta spjället. Jag har fått många olika tips och råd. Senast rekommenderades att elda upp ordentligt tills kakelugnen var så varm att jag inte kunde lägga handen på den.
    Spjället skulle vara helt öppet tills glöden inte syntes och då skjuta in spjället helt och sedan öppna det ett par centimeter igen. Har försökt med detta och kakelugnen blir varm efter några brasor men jag tycker värmen försvinner ut väldigt snabbt!? Vet att många med mig är osäkra på detta och hoppas på ett svar!

Standard

Att elda en kakelugn på ett effektivt sätt är en konst. En äldre tradionell vanlig kakelugn är en mycket bra eldstad som även uppfyller dagens miljökrav, men den är ömtålig och kan skadas om den eldas på fel sätt.
    Kakelugnen mår bäst av att sakta värmas upp. Helst bör kakelugnen eldas med två inlägg, på kvällen och ett på morgonen. Allra bäst är om det görs varje dag under eldningssäsongen. Eldas den för kraftigt finns det risk att den förstörs.

Du börjar med en brasa med tändved och luckorna på glänt. När tändveden tagit sig så lägger du på mer ved och stänger luckorna. När elden har tagit sig ordentligt så skjuter du in spjället något och efter hand som elden falnar skjuts spjället mera. Du kan kontrollera att draget är tillräckligt med lågan från en tändare. Håll lågan intill ventilen på en av de inre luckorna. Lågan skall då lugnt sugas in. När endast lite glöd är kvar kan du göra det andra inlägget med ved, men glöm inte att öppna spjället först. När det sista inlägget har brunnit ut skjuter man spjället så mycket att lågan från tändaren precis dras in.

Risken med att skjuta spjället helt är att koloxid kan tränga ut i rummet och orsaka förgiftning. För att förhindra detta och öka kakelugnens effektivitet, så kan du efter att elden har falnat raka ut askan och kvarvarande glödbitar och därefter stänga spjället helt. Askan skall läggas i ett plåtkärl med lock och ställas på ett obrännbart underlag utomhus.

Liknande ämnen

1. Elda på tomten
    Av Rogga i forum Juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 11:Apr
  2. Elda med ved + solsystem
    Av Holger i forum Solvärme & vindkraft
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 22:Sep
  3. Elda med ek, torktid?
    Av Åke i forum Kaminer, kakelugnar & biobränsle
    Svar: 2