Resultat 1 till 9 av 9

Standard Måla nytt trähus

Nu är vårt nya enplanshus från Älvsbyhus klart.
    Det är ett vinkelhus. Vi skulle vilja ha tips på färg på träfasaden och runt fönster. Vi vill ha och tycker det är kul med hus som verkligen är annorlunda!. Jag kunde tänka mig ett svart hus med kontrast på fönsterna men inte min fru. Ljust eller mörkt... men vi vill inte ha något vanligt. Vi skulle vilja ha tips/inspiration!

Standard

Att färgsätta utomhus är inte helt lätt. En viss hänsyn till omgivningarna, hus, natur osv är nödvändig. Annars kan en fin kombination kännas helt fel. Här får ni 2 kombinationer att titta på. Fasaden och knutbräder i mörknougat med dörr och fönsterfoder i sandfärgat, vita fönster och dörrar i mörkt chokladbrunt Detta är snygggast till ett ljust lerfärgat taktegel. Har ni valt svart taktegel kan kombinationen vara: Fasad och knutbräder i ljust varmgrått med dörr och fönsterfoder i mörkgult och dörrar i rött.

Det är oerhört svårt att färgsätta från de små ncs-prover som finns i butiker och kunna se hur det blir på en hel fasad. Ibland kan man se skräckexempel där det syns att man inte kunde tänka sej hur kulören skulle bli på en hel fasad.

Standard

Vill man ha en lite mer modern och stram stil är det snyggt att måla allt i samma färg, fasad, knutar, foder osv, och kanske ha en kontrasterande färg på ytterdörrar.

Standard

Jag tycker inte det. Man ska hyra en firma, dem vet alltid vad de gör, det finns så mycket som kan gå fel.

Standard

"Man ska hyra en firma, dem vet alltid vad de gör..."

Du kan inte ana hur jävla felaktigt det där påståendet är.

Angående färgsättnigen skulle jag köra antingen svart med mörkröda fönster och dörrar (inte foder, bara själva fönsterbågarna + dörrbladet), eller helt vitt på allt, då får man lite New England stil som kan vara väldigt snyggt. Mörknougat och chokladbrunt låter väldigt pensionär tycker jag

Standard

Att ha aningen mörkare ton på knutar och runt fönster tycker jag är snyggt. men sen som någon skriver så är det ju moderna att köra samma, alltså samma färg för både knutar och hus.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jag misstänker att huset är målat nu.. Ett tips - som vi gjorde är att ni åker runt och hittar ett hus med kulörerna som ni vill ha. Knacka på och beröm husägarna för deras färgval (i vårt fall var det kvinnan, gissar att 99% av dom fristående färgvalen har gjorts av en kvinna). Vi knackade på på mer än en dörr - många dörrar.....Alla blev stolta och gav oss alla färgkoder eller givet svar (lokala färghallen) om var deras kulörkod. Därför är vårt hus herrgårdsgult med Stockholmsvita knutar - dvs: ca 1800 nyanser av gul färg som anses som "herrgårdsgul" och "Stockholmsvit" är ungefär lite skitigare vit än vit - altså skitvit, men den vita färgen är väldigt behaglig - det finns ca: 870 kulörer inom begreppet "Stockholmsvit" Lycka till, Hahaha!

Reg.datum
    b 2012

Standard

måla ditt nya hus med linoljefärg så kan träet andas varning måla inte med vattenbaserat du ruttnar det upp innifrån

Reg.datum
    b 2012

Standard

oljefärg är altid laknaftabaserad annars är det ingen oljefärg

Liknande ämnen

1. Isolering trähus kontra hus av lättbetong
    Av Antonjon i forum Isolering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 06:Nov
  2. Trähus med putsad fasad
    Av Robin i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 2