Jag har anställt en kvalitetsansvarig men är inte nöjd. Han kom nämligen inte på slutbesiktninggen. Vad gör jag åt detta?
Jag har anställt en kvalitetsansvarig men är inte nöjd. Han kom nämligen inte på slutbesiktninggen. Vad gör jag åt detta?
Den kvalitetsansvariges uppgift är att kontrollera att kraven enligt Plan- och bygglagen uppfylls vid byggnationen. I det ingår att kontrollplanen ska följas och vara med vid byggsamråd samt kontroller inklusive slutbesiktning.
Tillägg:
Ni kan nu söka efter auktoriserad kvalitetsansvarig på hus.se
Senast redigerat av Puttel den 2009-07-14 klockan 09:Jul.
Det är staten som har öppnat upp för en helt ny och lukrativ bransch - kvalitetsansvarig!
Vi som bygger tvingas anlita en snubbe som egentligen inte gör någonting... Min kvalitetsansvarige besökte byggarbetsplatsen en gång. Han kom dock till slutbesiktningen
Det blev min uppgift - enligt honom - att kontakta alla entreprenörer och begära in erfoderliga dokument. Den kvalitetsansvarige sammanställde sedan ett dokument och skickade till kommunen - som då utfärdade slutbeviset...
för detta SKITET betalade jag 14.000 kr (om jag inte minns helt fel)! Det är BEDRÖVLIGT!
Nu har staten kommit på ännu ett nytt yrke... en tvingande åtgärd för oss villaägare. Energideklaration! Ännu fler gubbar kan nu försörja sig genom en tvingande åtgärd från staten!
Det borde vara upp till var och en att bestämma över både angående en ev. kvalitetsansvarig och energideklaration!
Jag kan bara instämma tyvärr. Det är alldeles för dåligt uppstyrt vad en kvalitetsansvarig ska göra. Det blir bara en titel på ett papper utan praktisk innebörd.
Vi har byggt hus med en av de större hustillverkarna och de utsåg själva en kvalitetsansvarig som visat sig vara totalt ointresserad av bygget. Vi såg han någon enstaka gång under hela byggnationen och jag fattade aldrig ens vad hans uppgift var.
Hej Kallegbg!
För några år sedan skulle varje byggherre ( den som beställer bygget) utse en behörig ansvarig arbetsledare som skulle vara godkänd av kommunen eller ha riks behörighet. Hans uppgifter
Var att kontrollera byggnadsarbetet fortlöpande, med hänsyn till lagar och förordningar och för projektet gällande bygglov, arbetsskyd etc. det låg på den ansvariges bord att i god tid kalla på byggnads nämndens inspektör, för att utföra vissa besiktningar, bla. När schakt arbeten utförds, gjordes en grundbotten besiktning, när grundplatans armering var lagt och före betong gjutning, när stommen rest och tak på tillock med underlagspapp, när dränering lagt och grunden fuktisolerats, när huset enligt bygglov färdigställts en så kallad slutbesiktning, obs. inte det samma som slutbesiktning om du anlitar en entreprenör då fodras en slutbesiktning för entreprenaden, som visar fel och brister samt om garantitiden kan ska börja att löpa
Kommunen, staten ville ge den byggande byggherren större frihet, varför man tog bort den ansvarige arbetsledaren och ersatte den med en kvalitetsansvarig samtidigt rationaliserade man bort mycket arbete för sig själv (byggnadsnämnden ) och som jag tycker lämnade över ansvaret för byggprojektet.
Det minsta en kvalitetsansvarig ska utföra är att delta på samrådsmöten , upprätta kontrollplan, utföra ovanstående besiktningar och besikta arbetena fortlöpande och skriva dokumentation för alla händelser för bygget.
Att tänka på, man talar ofta om tio års regeln för dolda fel, vid ett ny bygge med en ansvarig arretsledare, och en byggherren som hela tiden har full insyn i arbetsutförandet kan det i princip inte bli tal om några dolda fel, varför den ansvarige arbetsledaren har mycket stort ansvar. Han ska även ha koll på arrets skydd, och så inte obehöriga barn och vuxna inte kan komma in i villa eller husbytet och skada sig.
Alltså ett stort jobb med mycket ansvar väl värt 14000 o skattade kronor
Leifjuno
Att det tydligen finns många "lycksökare" i branschen !
På slutbesiktningen dök den av mig utsedde KvalitetsAnsvarige (KA) och som man enligt PBL är tvingad att ha INTE upp !!!!
Efter det att byggmötet på kommunen var avklarat och fakturan betald så gjorde sig KA:n "osynlig". Svarade varken på telefon eller mail och idag så dök han alltså inte upp på slutbesiktningen!
KA:n var enligt byggentreprenören ALDRIG någon gång på byggplatsen för att "inspektera". Enligt uppgift från "Byggsu**orten" var han visst det .. PÅ KVÄLLAR och HELGER. Någon underbyggd dokumentation över detta saknar jag dock....
Jag vill därför härmed a det bestämdaste VARNA för f.a "Byggsu**orten".
Går det att gå till ARN i detta fall kanske? Det ingår som jag förstår det uttryckligen i arbetsuppgifterna och underlåtelse till detta torde vara ett fall att pröva?
Mina mellanhanvanden med "Mr By**supporten" gick till Uddevalla TIngsrätt.
Där erbjöd sig "Mr By**supporten" efter tuffa förhandlingar att gå med på förlikning om hela det inbetalade beloppet om 12375:- för tjänsten som KA (vilken dock aldrig utfördes)
Därmed anser undertecknad att saken är utagerad.
Tingsrättens dom, vilken är en allmän och offentlig handling tillgänglig kostnadsfritt för var och en som så önskar har nummer FT 2703-10
Sånt där är för bedrövligt. Inte undra på att branschen blir smutsig....
Köper man ett hus, nytt eller beg, så är det oerhörda pengar man lägger ut.... klart saker och ting ska gå rätt till då.....