Resultat 1 till 2 av 2

Standard En varning till säljare av hus genom Svensk Fastighetsförmedling i Mölnlycke

I februari -09 anlitade jag Svensk Fastighetsförmedling i Mölnlycke för att sälja mitt hus. Då jag försökte sälja huset med en annan mäklare i hösten -08 utan att dom lyckades att få in ett enda bud så kom vi överens i skriftligt avtal att Svensk Fastighetsförmedling i Mölnlycke skulle få ensamrätt fram till 31 mars att sälja huset. Nu är det ju så att om man inte säger upp avtalet 14 dagar innan avtalet löper ut så har mäklaren fortfarande rätt att sälja huset, dock utan ensamrätt.

Nåväl, mäklaren gjorde några tappra försök att sälja huset, hon tog en veckas semester under avtalstiden, kanske var jobbet för ansträngande.
    Även denna gång så fick mäklaren inte in ett enda bud, det såg änna dystert ut.

Jag kontaktade då skriftligt Svensk Fastighetsförmedling i Mölnlycke 14 dagar innan avtalet löpte ut och skrev: "Härmed önskar jag att uppdraget av försäljning genom Svensk Fastighetsförmedling av XXXXXXXXX upphör vid utgången av den avtalade giltighetsperioden 31 mars 2009."

Då borde det väl vara klart? Inte alls, mäklaren kräver då 3.000:- för resor, fotografering på grund av uppsägning av avtal, hon skriver även att hon ska skicka mig personuppgifter på dom som varit på visning då jag enligt henne inte kan sälja till dessa personer, som då alltså inte varit intresserade av att köpa huset!

Fakturan kommer, dock inga personuppgifter, dom skickas så klart inte då hon antagligen inser att hon är ute på djupt vatten nu.
    Samtidigt meddelar jag att jag ska försöka sälja huset privat, hon önskar mig lycka till, (säkert, ha, ha)

Jag lägger ut huset till försäljning på blocket.se, har 8 privatvisningar, 2 spekulanter och 1 köpare inom en vecka!!!
    Så till en kostnad av 110:- för annonsering på blocket + mäklararvode 5000:- för kontraktskrivning (genom en annan mäklare givetvis) får jag sålt huset där mäklaren krävde 65.000:-!

Jag fick dessutom det pris jag ville ha, behövde inte gå ner 400.000:-! som mäklaren i ett anfall av desperation föreslog...

Så ett tips, sälj privat! Göd inte inkompetenta mäklare.

Ps. Mäklaren fick sina 3.000:- då jag tänker att hon nu kommer behöva dom när a-kassan är så låg

Standard

Nu blev jag nyfiken! Vad stod i avtalet? Det finns ju en klausul i standardavtalet där det anges om det går att få ut något från mäklarens sida om huset inte blir sålt under den tid de har uppdraget att sälja huset. Du kanske i och för sig hade råd, men ändå? Är det fler som har råkat ut för samma sak?

Liknande ämnen

1. Köpa hus genom mäklare eller själv?
    Av Ylva i forum Mäklare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 10:Sep
  2. Rör genom vägg för duschblandare
    Av Chelsea i forum Badrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 14:Jan
  3. Byggtjänst, Svensk
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0