Resultat 1 till 10 av 10

Standard Köpa hus genom mäklare eller själv?

Vi är grymt sugna på att köpa ett hus som vi vet är till salu men ägarna har inte hunnit gå till en mäklare än.
    Så tanken är att erbjuda dom direkt att köpa huset innan det hamnar i annonser i tidningarna via mäklaren. Klarar man att köpa ett hus utan en mäklare?
    Vad ska vi tänka på?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Du hittar en del info om detta i den här tråden:
    http://www.hus.se/forum/t2431.html

Standard

Vi står i begrepp att sälja vårt hus pga av separation och vi funderar över om vi ska sälja via mäklare eller privat. Vilka är egentligen fördelarna att sälja via mäklare?

Standard

Läste en artikel på hemmakanalen om detta:

Dels spar du mycket tid. Enligt flera undersökningar föredrar köpare att köpa via mäklare då dom känner sig tryggare om en mäklare är inblandad och du får på så sätt mer betalt för din bostad då du får flera intressenter.
    Det svåra är inte att skriva avtalet, det är precis som du säger lika bindande och bra som vilket annat. Det är vägen till ett avtal som är den svåra. Förhandlingen om exempelvis pris, tillträde och eventuella andra villkor. Mäklare ska ju även hjälpea en köpare med lån, besiktningar, bolla frågor och funderingar om pris - allt för att en köpare känner att de gör rätt.

Standard

Om du funderar över pengarna så finns det ju mellanting. Det vill säga internetbaserade mäklare som har ett fast arvode och tillhanda håller hjälp med visnings material och kontrakt, men du får själv stå för visningen.

Standard

För egen del hade jag aldrig använt en internetmäklare då hela grejjen är att jag vill slippa ha visningar själv.
    Visst det finns lite pengar att spara men man måste göra en del själv som sagt..

Standard

För något år sedan sökte jag själv efter bostad och märkte att mycket av bostadsaffären går att sköta själv. Via insiderinformation från en ledande mäklarfirma fick jag veta att det inte alltid är helt rent spel mäklarna kör med så jag gjorde slag i saken:

Jimmy
    Senast redigerat av Thomas den 2009-10-10 klockan 21:Oct. Anledning: delvis egenreklam
    http://www.imaklaren.se Din bostadsaffär på nätet

Standard

Det går ju alltid att gå till en mäklare och fråga vad det kostar att få hjälp med det juridiska frågorna och avtalet om ägaren inte har anlitat mäklare. Det går precis lika bra. Det är kanske inte alla som gör det, men många är behjälpliga som konsulter för att ordna med kontrakt, upplysa om skyldigheter och rättigheter etc. Då kostar det hela några tusenlappar.

Standard

När jag kikade igenom de arbetsuppgifter mäklare har så är en stor del av deras arbete själva marknadsföringen och det tillsammans med den juridiska informationen är själva syftet med att anlita märklare. Om det går att lösa på annat sätt torde det fungera precis lika bra.
    Det finns fantastiska mäklare som verkligen gör skäl för procenten de tar ut, men det finns också de som kanske inte är riktigt lika bra. Om man ska välja en mäklare ska man verkligen vara noga med att välja rätt person för jobbet. Annars känns det lite som att slänga pengar i sjön.

Standard Utan mäklare?

Visst kan man köpa utan mäklare. Själv hade jag gjort en besiktning av huset för att veta i vilket skick det verkligen är i sedan hade jag kontaktat en mäklare för att få hjälp med kontraktskrivningen. Många mäklare ställer gärna upp med det formella för några tusenlappar i arvode. Då vet du att avtalen är korrekta och du får hjälp med lagfarten.

Frank

Rätt Mäklare

www.rattmaklare.se

Liknande ämnen

1. Sälja hus privat utan mäklare
    Av RainMan i forum Mäklare
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-07-09, 09:Jul
  2. Bygga själv, eller anlita?
    Av Bengtsson i forum Kök
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 21:Jan