Resultat 1 till 8 av 8

Standard Husbesiktning - HJÄLP!

Hej. Vi har en köpare på vårat hus som vi skrivit köpekontrakt med. I kontraktet står det att "köparen kommer på egen bekostnad att besiktiga fastigh ååmmdd genom xxxx. Köparen äger rätt att utan skadeståndsanspråk kan resas från någondera parten häva detta köpeavtal beroende på fel och brister i utförd bes - varvid erlagd handpenning skall återbäras ograverad till köparen - med undantag för av säljaren upplysta fel och brister i § 14 och för ett normalt slitage som dock ej får vara av sådan art att fastigheten tar skada. Begäran om hävning skall ha inkommit skriftligen el via mail till xxxxx (fastighetsmäklaren) senast kl 12:00 den tredje dagen efter besiktningsprotokollet kommit köparen tillhanda, där efter står köpet fast.
    Köparen skall utan dröjsmål meddela säljaren och mäklaren när protokollet kommit dem tillhanda, samt redovisa resultatet."
    Nu är det så att det visade sig finnas lite svarta prickar i taket på vinden efter en sju år gammal skada som är åtgärdad. Och en del av vinden kom inte bes.mannen åt på den bes.dagen. Bes.mannen återkom några dar senare och bes den sista biten. Där fanns inget alls och bes.mannen rek. att man sätter in ett mek.fläktsystem för att undvika att det i framtiden kanske kan bli problem. Nu tycker våra köpare att vi ska bet. hela installationen av fläktsystemet. Och även börjat tycka på att vi ska åtgärda div. målningsarb som behöver göras och annat slitage!! Hur räknas då det här? På tredje dagen skulle hävning inkommit till mäklaren efter bes.protokollet, räknas det då den andra gången bes.mannen var hos oss eller? Och tredje "dagen" räknas det endast arb.dagar då eller helg också? Tacksam för snabbt svar då det är stora problem med vår köpare!!

Reg.datum
    b 2008

Standard

Hur gammalt är huset?
    Jag kan inte det juridiska speciellt bra men ni har ingen skyldighet att betala fläktsystem och målningsarbete. Om ni inte är desperata att sälja huset kan ni säga att "vi betalar ingenting då detta är saker som man måste räkna med i ett äldre hus. Om ni inte vill betala det vi avtalat för huset så går vi vidare till nästa köpare"

Standard

Huset är ett gaturadhus från slutet 1800-talet. Problemet är att vi har skrivit kontrakt på ett nytt hus, naturligtvis med förbehåll att vi får sålt vårt eget, men det hus vi ska köpa har säljarna redan väntat på oss sedan mitten på febr. Så självklart vill vi sälja nu. Men där finns redan ventilation på vinden men bes.mannen rek att sätta in ett mek. vent.system för att slippa hålla koll på det själv om man nu tycker det är jobbigt! Och nu helt plötsligt tyckte köparna att dom skulle pruta 100 000 istället..... Märkliga människor det finns!

Standard

Köparen köper ju huset i befintligt skick. Att det ska finnas ett svindyrt state-of-the-art FTX-system i huset är något de inte kan begära. Det är inte säkert att mekanisk ventialtion hjälper problemet heller utan säg åt dom att köpa en avfuktare och ställa på vinden istället. Minst lika effektivt och betydligt billigare.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Om jag skulle sälja mitt hus, skulle jag upplysa om allt jag känner till om huset och sätta det på pränt, jag skulle upplysa om köparens undersöknings plikt, vara behjälplig, ge ev. köpare god tid för att utföra densamma. I köpekontraktet skulle jag friskriva mig för eventuella fel och brister, samt muntligen upplysa om denna friskrivnings klausul . Allt du skriver om är ju kännt för köparen, pasar inte det välj ny köpare, med denna blir det säkert fler problem efter inflyttning
    Leif

Standard Hur gick det?

Jag blir alltid så nyfiken när en tråd slutar abrupt - utan slut.

Hur gick det Sissi?

Jag hoppas att ni sa nej till både mekanisk fläkt och målning. Man kan inte köpa ett hus för att efter kontraktsskrivning komma och kräva en massa förbättringar och/eller prutning.

Mindre fel - petitesser - får man helt enkelt räkna med som köpare av ett hus. Ett besiktningsprotokoll innebär INTE att ALLT som besiktningsmannen påpekar ska ersättas av säljaren!

Jag sitter i samma sits nu. Min köpare kommer med det ena efter det andra som ska åtgärdas eller prisnedsättas.... Jag har sagt NEJ, NEJ och återigen NEJ!

Passar inte galoscherna får de backa ur affären och jag säljer huset ill någon annan. BASTA!

Standard

Beckan - eftersom SIssi inte svarade kanske du kan berätta hur det gått för dig?
    Funderar på att sälja så vill gärna läsa om andras erfarenheter i det här fallet. Det verkar vara en snårskog med just kontrakt först och besiktning sedan. Men det verkar också besvärligt med besiktningar i allmänhet. Tror folk att det är ett sätt att pruta att anlita en sådan i vissa fall, eller?

Standard

Hej.

Vi köpte vår villa i Feb-09 , vi köpte en besiktning från Anticimex, en steg2 hette det nog.
    Vi har källare, i två av rummen i källaren finns det golvbrunn, nu när vi flyttade tvättstugan från det ena rummet till det andra upptäcktes det att fallet i golvet är fel, vattnet lägger sig längs väggen och rinner inte alls till golvbrunnen. Detta i sig är väl ingen katastrof nu och det värsta som händer är att om vi får ett läckage så får man dra vattenet till brunnen. Men nu när jag tänkt på det så undrar jag om det inte är fel som skall upplysas vid köp/försäljning, jag vill inte ställas till svars för detta om jag en dag säljer huset. Jag har inte lagt golvet eller kännt till att fallet är fel för än nu.

Vad gäller, är detta ett fel som vi borde informerats om vid husköpet???
    You can join us for best EC0-350 braindumps exam & oracle training solutions. Our wikipedia contains all those materials you want to pass for Northwestern University exam & ase Intel

Liknande ämnen

1. Överlåtelse husbesiktning
    Av Steffo i forum Besiktning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 07:Sep
  2. Taket, hjälp!
    Av Karinochtobbe i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 10:May
  3. Problem vid husbesiktning
    Av Lotten i forum Besiktning
    Svar: 2