Jag ska lägga klinker under en kamin (ca 1 kvm) som vi ska installera.
Vi har vattenburen golvvärme i betongplatta, måste golvvärmen slås av? och isådana fall hur länge?
Ska jag använda något specialfix?
Jag ska lägga klinker under en kamin (ca 1 kvm) som vi ska installera.
Vi har vattenburen golvvärme i betongplatta, måste golvvärmen slås av? och isådana fall hur länge?
Ska jag använda något specialfix?
Är golvvärmen runt 20-23 grader vilket är normal värme inga problem att läggga klinker, befintligt golv är härdat, använd ardex kakel , klinkerfix
Leif
Vi ska installera ett värmegolv i vårt badrum men jag funderar på hur mycket golvet bygger??
Någon som vet ungefär hur mycket högre allt sammans blir?
Beror helt på vad du har för golv nu,betong eller trägolv ska golvet rivas bort?
Hej rörmokaren!
Vi har haft en vattenskada så allting är utrivet nu ner till reglar.
Beroende på underlag så bygger ett elvärmegolv c:a 4,5 mm och ett vattenburet värmegolv som jag sett bygger endast 15 mm, vilket är en ganska låg höjd för ett vattenburet system.
Det finns lite olika alt. Det enklaste i ditt fall skulle nog vara att lägga spårad spånskiva med 17 mm slang.Den spånkivan är självbärande så man behöver bara flyta om du ska det eller om du ska ha gips.Vill du ha en mindre slang(12mm) måste du allafall lägga ett bärande golv uppepå plus gips,eller så kan man lägga gles och plåtar då kan du klara dig enbart med att flyta golvet(dock mins 30mm inkl.klinker).Lägger man gles så bygger ju glesen också en del.Ett tips bara,glöm elvärmegolv om du inte vill att det ska kosta multum att driva. Jag har flera bekanta som har i badrum och hall,och dom kan knappt ha värmen på för det kostar för mycket.