Resultat 1 till 5 av 5

Unhappy Snuvad på drömhuset

Hej,

För ett par v var vi och tittade på ett hus. Jag var mycket intresserad men min sambo ville fundera ett par dagar. Mäklaren skulle ha visning på Onsd veckan därpå för ett par som var mycket intresserade och lovade höra av sig efter det. Han ringde tydligen en gång på mobilen direkt efter visningen klockan 19.00 på kvällen.
    När jag ringde dagen efter så sade han atthuset var sålt att de hade lagt handpenning. och att han kunde få påföljder om han lät mig bjuda. Detta par hade nämligen fått köpa huset till utgångspris medan vi ville bjuda högre. Någon budgivning hade inte förekommit. Får det gå till såhär?? Jag har väl aldrig hört att någon fått köpa ett hus till utgångspris förut!! Känns väldigt orättvist. Tacksam för svar

Hälsn Marie

Standard

Har varit med om samma sak,vi bjöd på ett hus mot ett annat par när helt plötsligt mäklaren sa att ägaren stoppade bjudgivningen trots att vi ville bjuda över.Jag tror att det bara är massa ruffel och båg med dessa mäklare.Vem vet mäklaren kanske får sig en hacka under bordet om han stoppar bjudgivningen,det vet ju inte ägaren.

Standard

Citat Ursprungligen postat av rörmokaren Visa inlägg
    Har varit med om samma sak,vi bjöd på ett hus mot ett annat par när helt plötsligt mäklaren sa att ägaren stoppade bjudgivningen trots att vi ville bjuda över.Jag tror att det bara är massa ruffel och båg med dessa mäklare.Vem vet mäklaren kanske får sig en hacka under bordet om han stoppar bjudgivningen,det vet ju inte ägaren.
    Den var ny! Har jag inte tänkt på! Men förmodligen är det väl säljaren som vill stoppa budgivningen...?
    http://www.imaklaren.se Din bostadsaffär på nätet

Standard

Hej!
    Oj vad synd att missa drömhuset! Nu är reglerna sådana att säljaren får sälja till vem han vill och för det pris som köpare och säljare kommer överens om. Det finns inga regler för att det måste finnas någon budgivning, att något annonseras ut eller att det ska finnas en "fair" chans för alla intresserade att få chansen att köpa ett hus. Det är alltid ägaren som bestämmer vem som får ta över hans egendom.

Mäklaren däremot har skyldighet att meddela alla inkommande bud till husägaren - oavsett hur budet är (muntligt, skriftligt, högt eller lågt) och så länge huset inte är sålt. Har det lagts en handpenning är huset sålt då kontraktet har skrivits samtidigt som pengar överlämnats, antar jag. Det är sed.
    Men om också mäklare fått uppgift av ägare kommit fram till att de inte vill ta emot fler bud så är det så. Det kanske finns någon anledning som intresserade inte vet om?

Jag har själv sålt ett hus och stoppat budgivning. I det fallet handlade det om att sälja till ett bra pris - men också att köparen var solid nog att betala det som bjöds och var helt seriös i sitt anbud. För bud, även skriftliga, är ju inte bindande vid fastighetsaffärer. och sticker det iväg kan högsta budet vinnas, av någon som inte kan betala sedan! Och då står man med det berömda skägget i brevlådan. Att då behöva lägga ut till försäljning igen blir jättejobbigt så det vill man som ägare undvika som bara den och gör att folk undrar om det var något fel med huset....

Så det är viktigt att få påskrivet kontrakt och handpenning också när man säljer ett hus- för då gäller det juridiska avtalet. Men först då, som sagt. Innan dess kan köpare (och säljare) dra sig ur affären.

Lycka till med att hitta ett nytt drömhus!

Standard

Köparen av huset kanske var sambon, deras företag, sonen/dottern etc ...

Det finns många olika senarion där säljaren kanske önskar välja köpare men ändå att försäljningen gått via en mäklare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare