Resultat 1 till 2 av 2

Standard Taket, hjälp!

Har kört fast helt med taket i min nya lägenhet.

Det är ett betongtak där färgen börjat spricka upp. Jag har börjat dra ner de spruckna delarna med hjälp av kniv, det gick så där. Testade om färgen gick att tvätta bort med vatten, det gjorde den inte.

Köpte ett rätt dyrt färgborttagningsmedel på byggvaruhus och rollade med. Färgen mjuknade lite, men det var fortfarande ett j-a jobb att stå och skrapa bort den. Dessutom fick man endast bort färgen, inte spacklet under (det verkar vara spacklat lite här och där).

Hade sedan ett tak med "öar", mestadels intakt färg och så några stora hål där jag fått ner delar av färgen + spacklet. Tänkte då spackla igen hålen, slipa och måla.

Då dök före detta ägaren upp och skulle hämta sin post. Hon sa att det "går absolut inte att spackla och måla i det här taket, det bara spricker upp".

Så nu är frågan, hjälp, hur gör jag? Sätta gipsplattor i betongtak betyder väl att man måste borra med betongborr och sätta träreglar osv. Så händig är jag inte.

Finns det något annat sätt? Ju enklare desto bättre.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Det finns färdigmålade takplattor av gips , träfiberplattor med behändiga storlekar som du kan limma upp, med lämpligt lim ex PL 600 eller kakelfix ex Ardex , det är bra att ha en stötta eller två som går mellan golv och tak, den ska se ut som ett T med något mjukt på så du inte skadar plattan. Att ha en kompis som med hjälpare är inte heller så dumt. Gips plator går också bra att limma använd då repgips 6mm om taket inte är för ojämnt. Gipsplattor är bra om du vill ha ett slätt och vitmålattak.
    Leif.

Liknande ämnen

1. Problem med EPS Cementen ? Hjälp
    Av Chelsea i forum Badrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 08:Oct
  2. Fuktfläkar i tätskikt - hjälp
    Av Chelsea i forum Badrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 09:Mar
  3. Hjälp! Husköp för dummies?
    Av ds99jove i forum Köpa & sälja hus