Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Golvvärme

Reg.datum
    b 2006

Standard Golvvärme

Är det någon som lagt in vattenburen golvvärme själv? Jag har hört att det inte ska vara omöjligt, och det är väldigt behagligt med varma golv! Vilka summor kan man räkna med?

Standard

Jag har inte gjort detta själv men jag vet att man inte behöver någon speciell behörighet för att lägga in vattenburen golvvärme som fallet är med eluppvärmt golv.

Komsumentverket hade bra information rent allmänt om Golvvärme. Grundtips för golvvärme PDF (2.6MB)

Standard

Att lägga själva slingorna är inga problem,det är värre att koppla in dom.Sen är det en liten djungel vad du ska andvända,spårad spån,spårad frigolit,lägga uppepå frigolit,naja på armering,glesa golvet och sen lägga plåtar,ska det flytspacklas ,gjutas eller läggas golv direkt.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Jag har lagt in vattenburen golvvärme själv. Har använt Wirsbo/Uponor 20mm och det var inget märkvärdigt. Man får ju läsa sig för vilket sätt man ska använda så att det passar ens egna förutsättningar.

Men har man inte tummen mitt i näven så klarar man det. Och det går ju alltid att fråga på sådana här forum :-)
    Senast redigerat av Tompa74 den 2009-04-12 klockan 21:Apr. Anledning: Fattades en bokstav

Reg.datum
    b 2009

Standard

Du behöver en shuntgrupp, fördelare, slang, diverse kopplingar och eventuellt värmefördelningsplåtar eller liknande beroende på dina förutsättningar. Dessutom vill man antagligen ha termostater i varje rum och styrning till det.

Kolla på www.rinkabyror.se så hittar du nog de billigaste priserna.

Priset beror väldigt mycket på hur många kvadrat, hur många rum osv.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Att lägga golvvärme själv är inte svårt om man har kunskap och är händig, men har man inte gjort det tidigare eller varit med när ett proffs har installerat, ska man låta bli, av flera anledningar,
    Gör du en del av arbetet själv gäller inte normala garantier för resten av arbete eller materiel , du kan få problem med försäkringsbolaget , de har blivet mycket hårdare i sin bedömning.
    Vid såkallade självbyggen.
    Att rulla ut och fästa rören tar inte särskilt lång tid rörmockaren tar ca: 400kr/tim. han hinner mycket på den tiden, du måste ändå ha hjälp med alla kopplingar och såv. Ta in anbud från fler aktörer och pruta ned så mycket du kan, 1600kr är räcker till 4 tim det är väl det du skulle ha sparat.
    För att du ska få ungfärlig prisbild, gå in på wirsbo hem sida där kan du enkel t göra en kalkyl , men alla materiel delar är omöjligt att få med för en icke van.
    Är det trä golv eller BTG-golv är det nytt eller om till byggnad, är det rum med biffintlig vattenburenvärme, behåll radiatorerna under fönster så slipper du kallras och imma på fönstren
    Vilket är mycket vanligt.
    Leif

Standard

Citat Ursprungligen postat av Linda Visa inlägg
    Är det någon som lagt in vattenburen golvvärme själv? Jag har hört att det inte ska vara omöjligt, och det är väldigt behagligt med varma golv! Vilka summor kan man räkna med?
    Klart man kan lägga in vattenburen golvvärme själv! Det är inte svårare än något annat med hus renoveringar.
    Färdiga paketlösningar finns och priserna är inte orimliga ca 400-500 SEK/kvm.

www.golvvärmebutiken.se har paket från LK golvvärme.

Reg.datum
    b 2009

Standard

GVB fult att utnytja forumet för billig reklam.
    Dessutom är det inte självklart att man kan lägga golvvärme själv. Alla kan inte ens sjunga.
    Leif

Standard

Citat Ursprungligen postat av leifjuno Visa inlägg
    GVB fult att utnytja forumet för billig reklam.
    Dessutom är det inte självklart att man kan lägga golvvärme själv. Alla kan inte ens sjunga.
    Leif
    Frågan var formulerad "Är det svårt att lägga in golvvärme själv?" Jag misstänker då att personen tänker göra en del annat själv i bygget och jag annser inte att det är så svårt att lägga ut en slang på ett golv. VIST inkoppling av Schunt grupp till befintliga rör bör man överlåta till fackman om man inte har erfarenhet av det.

Att jag utnyttjar forumet. vist möjligen men jag är trotts allt ganska öppen med det. Att jag sedan troligen vet mer om golvvärme än de flesta borde väll ändå ses som en fördel för forumet? Och då Linda frågade om pris skrev jag ut de priserna jag vet något om och jag själv tycker är prisvärda.

Liknande ämnen

1. Installera golvvärme själv
    Av Ronaldo i forum Golvvärme
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 21:May
  2. Vattenburen golvvärme
    Av Larssa i forum Golvvärme
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 08:Mar
  3. Golvvärme i badrum
    Av Chris i forum Golvvärme
    Svar: 5