Resultat 1 till 3 av 3

Question Lägga plåttak på eternittak eller byta allt?

Vi har nyligen köpt ett hus, ett hörnkedjehus, där det var ett gammal eternittak som besiktningsmannen tyckte behövde bytas. Det fanns några fuktrosor och det bångnade på nåt ställe. Han tyckte att man skulle ta bort allt och lägga ny papp, läkta och sen lägga plåttak på det. Nu efteråt har vi hört flera, bl.a. snickare, som tyckt att vi bara ska lägga plåt direkt på det tak som är nu. Och då undrar ju vi hur vi ska göra? Om vi lägger ett plåttak på det befintliga, är inte risken då att vi bygger in fukt som kanske redan finns? Eller att man förkortar tiden som taket håller jämfört med att byta allt? Ja kort sagt, hur ska man göra?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Att utföra arbeten med eternit kräver att man har behörighet. Det innebär att man ska ha gått en utbildning i regler, lagar och hand havandet av asbets. Man får inte borra spika såga eller riva utan behörighet. Om du är ägare till huset, taket får du själv riva eller utföra arbeten , men du får inte ta hjälp av någon snäll kompis inte heller av dina barn eller hustru, sambo om hon inte är delägare, Materialet ska sändas tillkommunens depå på märkt med riskavfall aspets, det tar kommunen betalt för. För fick man inte bygga in asbests det är tillåtet nu med behörig personal men du måste noga dokumentera med ritningar , beskrivningar och foto var och hur det är gjort.
    Tala med din kommun miljö och hälsokontoret-
    Om du utför arbeten själv var noga med att använda skydd, ansiktes mask skydds overal handskar.
    Bäst är att en gång för alla ta bort lägg ett nytt tak det håller i 100 år.
    Jag har gjort många arbeten under åren ett avslutade jag på en söndag hade aldrig något skydd, begrip inte bättre, på måndagen började jag en 2 veckors kurs och fick veta hur farligt det är .
    Jag besöker nu varannan dag en kompis på sjukhus som ligger i dödlig lungcancer på grund av asbets.
    Inkubations tiden är 35-45år så är du under femti ta det här på alvar.
    Leif

Reg.datum
    b 2009

Standard

Så har det oundvikliga inträffat, i fredags begravdes min bästa vän, Efter en tids sjukdom på grund av lungcancer orsakad av arbeten på 70-80 talet med aspets . De första röntgenbilderna som bekräftar är från år1981 och utbrottet med sjukhusvistelse 19-2-09. Det gick alltså väldigt fort när väl cancern brutit ut, detta är var en arbetsskada men vad hjälper det min vän idag?
    Alltså ta alla arbeten med asbests på alvar och se till att ni inte utför några arbeten vare sig till er själva eller arbetsgivaren, det ska till utbildad personal med rätt anpassad skyddsutrustning för att utföra dessa arbeten.
    Det räcker med en exponering för att bli döligt sjuk efter 30-40 år vilket är en vanlig enkubations tid .
    Tänk på att så kallade fatiglappar är av eternit och innehåller assbets.
    Leif

Liknande ämnen

1. Allt om bolån (bostadslån)
    Av Puttel i forum Ekonomi
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-12-16, 14:Dec
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 16:Mar
  3. Spackling eller byta vägg innan kakelsättning
    Av Gurkan i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 10:Feb