Resultat 1 till 5 av 5

Standard Plantera blommor i rabatt

Hej!
    Vill ha hjälp med att planera en rabatt som är ca 2x5 meter. helst ska de blomma hela säsongen och jag bor i Vetlanda. Finns det någon kunnig här som kan ge några tips!!?

Alla blomsterhandlare

Reg.datum
    b 2006

Standard

Smart är att tänka på höjderna på blommorna. Jag har några rabatter jag gillar extra mycket. Nejlikor o stockrosor blommar länge. Lavendel o rosor är också fint lång tid. Lökväxter går ju att blanda in i rabatten så finns det blommor från tidig vår o sen klipper man ner dom. Järnek o buxbom är fina på vintern också.
    Jag trorfaktiskt på att gå o köpa eller så de blommor man själv tycker e allra vackrast. Det tar några år innan rabatten är perfekt men det är det värt.
    Jag fyller ut med ettåriga växter där det saknas.

Standard Att tänka på

Man måste tänka långsiktigt när man ska plantera sin rabatt. Både blommor och växter mår mycket bättre av bra planering innan man planterar dem. Först och främst tar det ett tag för växter att rota sig och vänja sig vid sin nya plats sedan blir rötterna starkare och starkare för varje år. Så som sagt bra planering är a och o.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Blombud Visa inlägg
    Man måste tänka långsiktigt när man ska plantera sin rabatt. Både blommor och växter mår mycket bättre av bra planering innan man planterar dem. Först och främst tar det ett tag för växter att rota sig och vänja sig vid sin nya plats sedan blir rötterna starkare och starkare för varje år. Så som sagt bra planering är a och o.
    Jag är säker på att du och min fru har mycket att diskutera över en flaska vin....Jag t.o.m accepterar min manlighet att använda min 180L tombola till att blanda till den sorts planteringsjord (med hönsgödsel och torv) som min fru anser är det rätta för varje enskild planteringsgrupp i hela trädgården (vår tomt är 2419 m2). När det kommer till jordberedningen i växthuset (16,5 m2. 280 cm takhöjd) då är hon extra kinkig med att vräka på med extra hönsgödsel i tombolan - till tomatplantorna.

Jag driver ett betongpumpsföretag och i min värld är en tombola inget annat än en betongblandarmaskin. Men min fru använder tombolan till att blanda till och anpassa planteringsjorden utifrån vad hon planterar på specifika platser på tomten.

Fördelen för mej är att ett skottkärrelass med planteringsjord väger inte ens i närheten av ett riktigt betonglass. Gissa vem som är tilldelad skottkärran? "Grevinnan" pekar var lasset ska tippas.

För er som funderar, så kan jag försäkra er att jag varje år ser till så att alla grannar tror att vi blandar betong till en megagjutning........någonstans...på..tomten......
    Jag kan intyga att det inte är så maskulint att stå med en rejäl tombola på 180L och blanda planteringsjord. Ingen tackar (jo, min fru) min Omanlighet för att jag äger en värstingtombola - som aldrig har upplevt en riktig C28/35 med mycket 8-16 och med ett sättmått på S2 VCT 0,36, där man avgör på den brända el-lukten när lasset är färdigblandat.

Tombolan inköptes enbart för att blanda planteringsjord - jag driver ju ett betongpumpsföretag, jag vägrar blanda egen betong - betongen levereras hem till oss i en betongbil, när det behövs!

Efter att ha sett hur det växer i trädgården, så ger jag min fru en rejäl eloge i detta inlägg - hon har kunskapen att läsa av vad plantorna behöver.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Smart är att använda sig av Corténplåt i remsor emellan rabatten och gräset eller grusgången.... Använd er av en remsa som är ca 150mm bred om den inte skall sticka upp i rabatten, vill du ha ett litet uppstick av plåten så ta en 200mm cortén remsa.

Helt klart värt att lägga den kostnaden och jobbet för att slippa onödigt ogräs i rabatten.

Se här:
    http://montano.se/product.html/corte...ategory_id=195
    Senast redigerat av Peter den 2015-04-29 klockan 14:Apr. Anledning: Stavar illa

Liknande ämnen

1. Plantera häck (snabbväxande)
    Av andy_maniac i forum Utomhus
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 08:Oct

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare