Resultat 1 till 9 av 9

Standard isolera tak utifrån?

Jag ska byta takpannor på huset och undrar om det är någon som har isolerat taket uppåt istället för invändigt.Vill behålla takhöjden innvändigt,kan man isolera inne med 90 isolering(takstolarna är bara så höga)och resten utvändigt eller är det inte bra att få brädor emellan isoleringslagren.Eller måste all isolering ligga i ett skikt.Hur gör man sen utvändigt resterande.Kan det här bli mer jobb än om man höjer hela taket.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Det går bra!
    Läggut reglar över befintlga takstolar i den höjd du vill isolera plus 25mm luftspalt,
    jag föredrar ett nytt lager med råspont, men det är klart man kan tänka sig ett lätt tak av olje board eller liknande. Men för eller senare måst du upp och trampa för att sjustera, laga osv.
    En variant med cellplast går också ströläckt och tegelläckt av 2x2-3 där du skruvar igenom regel och cellplast. Det här är inga problem för en händig man som rörmokaren.
    Leif

Reg.datum
    b 2009

Standard

Om du sätter 95 mm minull mot tak, taket är råspont 22mm +papp och du lägger 100mm cellplast på tak, läckt och tegel, får du ett U värde 0,218 det är ett bra värde
    Leif

Standard

Tack för tipset

Standard

Vi har (tyvärr) direktverkande el i huset och elräkningen är saftig minst sagt.
    Väggarna är tilläggsisolerade men inte taket så det är nästa projekt Helst vill jag isolera det utifrån då jag hört att det är bäst.
    Så skulle gärna ta emot lite tips på hur man går tillväga.

Standard

Vad har du för tak Anders?

Standard

Fuktarn, det är ett tegeltak med papp under.

Standard

Saxat från Thermisol:

Du tar bort tegel och läkt och inspekterar takpappen. Den utgör ditt tätskikt och måste vara hel och torr. Laga skador och lägg falsade cellplastskivor från takfoten och uppåt. (Utgå från en stödskiva längs takfoten.) Förankra med spik eller skruv och brickor. Därefter monterar du läkt och lägger tillbaka teglet. Andra taklösningar behandlar du på samma sätt. Först ett tätskikt, därefter cellplast och sist takbeklädnad.

Standard Hur mycket isolering behövs i taket egentligen?

Citat Ursprungligen postat av leifjuno Visa inlägg
    Om du sätter 95 mm minull mot tak, taket är råspont 22mm +papp och du lägger 100mm cellplast på tak, läckt och tegel, får du ett U värde 0,218 det är ett bra värde
    Leif
    Kan detta verkligen stämma, att endast ca 20 cm isolering (+lite övrigt) skulle räcka för att isolera ett tak tillräckligt? Från råspont och utåt fattar jag men på insidan med mineralull etc är jag inte riktigt med...Hur gör man med luftspalt/ångspärr mm?

Är det nån som har pejl på vad cellplast, typ Thermisol, kostar?

Liknande ämnen

1. Mossa på tak
    Av Peter i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 11:Jul
  2. Isolera vinden
    Av Hemmafixarn i forum Isolering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 17:Jun
  3. Isolera och bygga golv i badrum
    Av Chelsea i forum Badrum
    Svar: 40