Resultat 1 till 8 av 8

Standard Pruta efter besiktning av hus?

Huset är cirka 35 år gammalt och har källare.
    Vad krävs för att man ska kunna pruta på ett hus, Exempelvis om det finns mögelskador, dränering bristfällig, taket behöver snart bytas osv..?
    Tips och råd tas tacksamt emot!

Reg.datum
    b 2009

Standard

Både tak och dränering ska fungera betyligt länge tid än 35 år.
    Men på 80 talet och före hade man inte tillräcklig kunnskap ens från myndighetern om kapilärbrytandeskikt
    under betonggolv i källare eller platta på mark. Varför det ofta är en fortgående fuktvandng genom BTG.gplvet , Måla ej lägg inte plastmatta lägg inte trä reglar på golvet. klinkers går bra så luften kan gå igenom golvet ofta får man en för höglufftfuktighet som du måste ta hand om ex. bättre ventilation.

Ofta lades dräneringen för högt vid den här tiden dels på grund av okunskap, dels bekvämlighet.
    Om du ska lägga om drän. tänk på att ta upp den befintliga (oftast är den felfri) gräv ner den ny drän. 10-15cm minst under BTG.plattan fuktisolera med plattonmatt ev värmeisolerng med cellplast.
    Återfyll med stenkross från drän ända upp marknivån, skilj mellan schakt och gruset med en fiberduk.

Prutningen beror på efterfrågen på huset och husetsvärde och vad kostnaden för ev. ombyggnadsarbeten.
    Huset värde beror ju också på hur kunden värderar att bo just där.
    Bjud det du tycker att din ekonomi, husets värde, ert intresse, och husets förmåga att behålla värdet och helst öka i värde så ni har ett sparat kapital för framtiden
    Leif

Standard

Hej!
    Håller med Leifjuno helt.För övrigt vill jag tillägga att en besiktning är kanske inte i första hand till som ett medel att pruta med. Det är ett sätt att gå igenom en fastighets skick inför ett köp, så att man vet hur huset är och att inga otrevliga överraskningar väntar.
    Jag tycker man ska ge ett bud som man kan betala, med tanke på att ett hus kan ha vissa fel beroende på ålder, allmänt skick, hur det renoverats och när etc. Det känns inte etiskt att lägga ett bud bara för att kunna pruta. Det gäller framför allt att undersöka huset ordentligt, eller i alla fall så gott det går, före budet ges och om det sedan framkommer några större fel så handlar det om en diskussion mellan köpare och säljare.
    Men att ett trettiofem år hus skulle vara helt utan något enda litet fel är nog att vara ganska orealistisk i sin bedömning av huset. Och vissa fel var standard vid vissa tidepoker, vilket då också ska räknas in vid köp av en fastighet med lite ålder på nacken.

Standard

Det gäller framför allt att undersöka huset ordentligt, eller i alla fall så gott det går, före budet ges och om det sedan framkommer några större fel så handlar det om en diskussion mellan köpare och säljare.
    Det är ofta inte så lätt att undersöka huset ordentligt innan man ger ett bud utan det normala är snarare att man budar på med inställningen att huset är i det skicket man tror. Sedan när man vunnit en budgivning och skrivit köpekontrakt så bör det finnas en klausul i kontraktet som ger köparen rätt att häva köpet om allvarliga fel och brister framkommer vid överlåtelsebesiktningen. Det finns inget sätt att gardera sig mot otrevliga överraskningar redan vid stadiet när budgivning pågår.

Standard

Gurkan. Givetvis har du rätt. Vad jag menade var att det går på visningen att se väldigt mycket med ett par vakna ögon. Finns det tecken på fukt i källaren, hur ser taket ut, hur är fastighetens skick i allmänhet och vad kan man förvänta sig utifrån det. Det är också fullt tillåtet (och tillrådigt) att fråga mäklaren om mesta möjliga information. Det torde ligga i en budgivares intresse att förhöra sig om när badrum renoverats, köket kommit på plats och taket underhållits. Det är också viktigt att kolla om det funnits några problem innan som rättats till. Allt sådant är säljaren skyldig att informera sanningsenligt om och ger en jättebra bild av huset. Dessutom - då går köparen fri om säljaren inte svarar sanningsenligt.....

Sedan är det omöjligt att se alla fel och brister innan en riktig besiktning görs, det är sant. Men den besiktningen ska ju visa om det finns några allvarliga fel utifrån det skick som en köpare förväntar sig utifrån det som kunde förväntas med tanke på underhållet, ålder, typ av hus, etc och den information som givits. Men det betyder ju också att en sådan allmän bedömning behöver ske innan besiktning. Det blir lite konstigt om budgivning sker utifrån noll kunskap om hur huset är beskaffat. Det är bra att ta god tid på sig vid visningen och verkligen inte stressa, även om mäklaren försöker göra det. Öppna luckor och kika under mattor, kolla taket så gott det går och undersök källaren så noga det går. Det var det jag menade med att göra en realistisk bedömning av huset innan bud. Det är ju stora belopp det handlar om när det är dags att köpa ett hus och det är olyckligt för både säljare och köpare om budgivning handlar om ett helt annat hus än vad som faktiskt är till salu.
    Själv skulle jag inte köpa ett hus, ej heller buda på ett, om jag inte fick gå igenom det ordentligt först och fått svar ordentligt på mina frågor.

Om besiktningen sedan visar på allvarliga fel eller uppenbara brister från vad som borde vara fallet (fel i konstruktion och badrum som inte håller måttet etc...) är det som sagt dags att diskutera saken och det ska givetvis stå att så är möjligt i ett kontrakt (om det nu ska skrivas före besiktningen...). Då handlar det om en förhandling om priset alternativt att backa ur köpet.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Klart man undersöker, besiktar, värderar före budgivning. Första visning är till för att väcka ditt intresse, sedan kan du begära fler och personliga visningar . Man budar inte först för att sedan besiktiga och med den som grund pruta.
    Leifjuno

Standard

Klart man undersöker, besiktar, värderar före budgivning.
    Det tror jag inte är så vanligt som du tror Leif. Jag vågar istället säga att nästan alla överlåtelsebesiktningar görs efter det vinnande budet har lagts vilket innebär att de allra flesta besiktigar efter budgivningen.
    Du kan inte betala 5-10.000 kr för en besiktning om du inte ens är säker på att vinna budgivningen, verkar inte så smart att göra det.

Standard

Jag har inte varit med om att man besiktar innan man vet om man vinner budet, varför ska man betala för något som man inte vet kan bli ens egna ?

Liknande ämnen

1. Besiktning av 70.-tals hus
    Av Sanna64 i forum Besiktning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 19:Mar
  2. Pruta på nybygge
    Av Jossan i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 12:Dec
  3. Okulär besiktning
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0