Resultat 1 till 3 av 3

Standard Lösa ut sambo ur huset

Jag och min sambo skall separera efter sex års förhållande. Vi har två barn som jag gärna ser har kvar sina gamla rum med den trygghet det innebär. Jag tjänar cirka 15-20 000 efter skatt, min sambo cirka 10 000. Jag är alltså den enda av oss som har råd att bo kvar i huset. Köpesumman var 1 050 000 kronor, vi har lånat upp för renoveringar så nu har vi lån på 1 700 000 kronor. Marknadsvärdet är cirka 2000 000-2 200 000. Hon är beredd att låta mig köpa ut henne för 1 700 000/2 = 850 000. Det skulle fungera för mig rent ekonomiskt. Räcker det att vi bara skriver ner detta på ett papper med bådas underskrifter på för att det skall gälla rent juridiskt? Hon har en tendens att ångra sig rätt fort när hon pratar med sina föräldrar.

Standard

Du skriver att ni har 1,7 miljoner i lån på fastigheten och att din sambo godkänner att du löser ut henne för 1.7 miljoner innebär det att du övertar fastigheten mot övertagande av betalningsansvaret för samtliga befintliga lån på fastigheten. Din sambo erhåller alltså inga pengar. Är tanken att hon skall erhålla en del kontanter skall man fastställa ett marknadsvärde till exempel 2 miljoner. Från detta belopp räknar man sedan bort ett tänkt mäklararvode, den reavinstskatt som skulle blivit om man säljer huset, vidare skall man räkna bort lånen. Av det nettobelopp man får då skall ni erhålla hälften var. Det beloppet skall du lösa ut din sambo med ur fastigheten.
    För att du sedan skall erhålla ensam lagfart på hela fastigheten måste ni upprätta ett bodelningsavtal som ni skriver på båda två.

Standard

Jag har en liten fundering som har med föregående att göra.
    Vi är gifta sedan några år. Vi äger ett hus tillsammans och min man har 2 barn sen tidigare och vi har ett barn gemensamt. Min man inte har någon kontakt med sina 2 barn,och vi undrar därför om jag kan jag köpa ut min mans andel ur huset (så att jag äger 100% av huset) fast vi fortfarande är gifta?
    Vad innebär det för min mans barn har dom rätt att kräva sin arvslott?
    Kommer vårat gemensamma barn ha ensam arvsrätt till huset?

Liknande ämnen

1. Bygglov måla om huset?
    Av SandraSvensson i forum Bygglov
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 09:Mar
  2. Lösa lån i förtid
    Av Lindahl i forum Ekonomi
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 06:Feb

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar