Vi ska sätta in köksö i vårat kök. Hur får man det fint på baksidan av köksluckorna?
Jag antar att man måste ha några skivor av något slag för att täcka? Vilken typ av sockel ska man ha runt?
Vi ska sätta in köksö i vårat kök. Hur får man det fint på baksidan av köksluckorna?
Jag antar att man måste ha några skivor av något slag för att täcka? Vilken typ av sockel ska man ha runt?
Jag köpte samma köksluckor som till köket och skruvade dit både på baksidan och på gaveln blev kanon.
Om du placerar spis och vask utmed de fasta vägguppställningarna kan köksön göras flyttbar på hjul eller på ben.
Den kan placeras helt fritt eller med en kortsida mot en vägg eller mot matbordet.
Lycka till!
Holger Wästlund
Vi håller på att planera allt för vårty nya hus och just nu försöker vi överväga om man ska ha köksö eller inte. Varför/varför inte? Kan man ha diskhon på köksön eller hur resonerar ni? Något annat att tänka på?
Jag är inte förtjust i köksöar. Framför allt gillar jag inte när spisen står där, det innebär ju att man måste bära kastrullerna till handfatet och det kan ju hända en del otrevliga olyckor då med husdjur och barn ex.vis.
Så i den aspeketn hade jag nog valt att ha både diskho och spis på köksön i så fall.
På sidorna på köksön har vi kaklat vilket är jätteläckert och ganska lätt att göra.
Sammanfattningsvis tycker jag att en köksö är väl värt att investera i om man har plats för det gör att köket känns mer hemtrevligt och det är jättemysigt när man är flera samtidigt som lagar mat.
För er som funderar på köksö så ska jag nämna det att det går alldeles utmärkt att själv bygga en köksö utifrån en kökstillverkares stommar. Populärt är det också att rullande köksöar, vi byggde nyligen en köksö med Ikea-stommar och bänkskivor som grund och satte täckande skivor på sidorna.
Det är ganska lätt jobb och man kommer oftast undan ganska billigt i förhållande till att köpa en färdig köksö från en leverantör.
Vi har en köksö som jag bara älskar! Köpte sedvanliga stommar för ena sidan och sidor till den andra sidan, men inga skåp. Där har vi bara tomt under själva skivan som löper i samma längs som stommarna går och lika brett. Det blir som ett barbord. Perfekt att ha som en social plats i köket. Har satt barstolar på den öppna sidan och där sitter gästerna gärna och snackar medan jag lagar mat. Det har gjort matlagningen så mycket roligare och tillställningar så mycket mindre stressande. Dessutom är det lätt att hiva över en uppgift eller två när de ändå sitter där med bänkskiva och allt! :-)
Vi ska göra en köksö med stommar från IKEA, sätter täcksidor på baksidan. Sen kommer bänkskivan skjuta ut 20 cm för att göra en bardisk.
Köks ö är en jätte bra ide. Det öppnar upp hela köket, fråga din bygghandel om du inte är nöjd med ett svar här. De vet garanterat![]()
Vill oxå ha en köksö i vårat kök..![]()