-
Demontera gjutjärnsrör
Jag ska byta ut mitt gjutjärnsavlopp och ersätta med plastavlopp istället. Önskar få lite tips på hur man ta bort gjutjärnsrören.
-
-
Det finns flera olika alternativ,antingen kapar du röret så att du får en slätända och skarvar med en jetkoppling(glöm ej stödhylsa i plaströret).Sen beror det på om det är 110 gjutjärn eller om det är gammal 100,då finns det en övergåndskoppling som är helt i gummi med en typ slangklamma på varje sida. Nu vet ju jag inte om det rör sig om 110 rör men om det är 75 rör så kan det vara gammal 70 eller 83. Om det är 83 finns det jetkoppling till det med.Jetkopplingen är billigare än gummikopplingen som kallas antingen fernco eller ibeco. Största problemet brukar vara att kapa gjutjärnet det finns olika hårda rör,vissa går hur bra som helst att kapa med en tigersåg andra är nästan omöjliga.Då bör man ha en kjedjekviv för gjutjärnsrör.Man kan ta loss röret i en muff också,antingen sitter man och hackar ur blyet runt röret(ej att rekomendera)eller så värmer man loss det med en gassvets och sen använder man en gumminippel som passar i muffen.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler