Resultat 1 till 3 av 3

Standard Besiktning av 70.-tals hus

Jag är här som säljare och har idag varit på en besiktning av mitt hus. Besiktningsmannen gick igenom hela huset och fann följande: Utomhus - Fönster måste underhållas med målning och han gjorde här köparen medveten om kostnader för ev. byte och att målning och underhåll skulle räcka osv. Invändigt - Här fann han bakteriell påväxt uppe på vinden men inga skador på trä. Besiktningsmannen sa att i ett hus med flera personer boende så har man en stor aktivitet vad gäller duschning osv. I denna typ av hus ser man väldigt ofta vindar med denna bakteriella påväxt. Mer regel än undantag. Åtgärdsförslag - Ventilation med fuktavvisare (typ paxfläkt). I övrigt inga anmärkningar och kommentar om källare, kök, renoverade badrum var positiva. Min fråga är - Är ovan anmärkningar tydliga anledningar för att häva köp eller alt. begära avdrag på köpeskillingen? Köparen fick innan kontrakskrivning info om att målning utvändigt inte hade hunnit göras då fokus legat på invändig renovering. Så detta ingen överraskning. Kan köparen begära avdrag för installation av nya fönster, trots att besiktningsmannen säger att målning räcker? Och problemen på vinden - Vanliga problem som man finner i många hus idag. Här menar besiktningsmannen att ventilation är tillräcklig. Ingen större kostnad i det. Tacksam för era kommentarer/Sanna

Reg.datum
    b 2008

Standard

Hej Sanna,

Gjordes besiktningen efter att ni skrivt papper? Om så gjordes kan jag bara beklaga, oftast skrivs det in klausul i kontraket om det finns skador på huset upp till ett visst belopp så kan man häva köpet.

Du kanske förstår att din fönster fråga är omöjlig att svara på utan att ha sett dina fönster, men för att motivera ett fönster byte på huset så krvävs det att dina fönster är i väldigt dåligt skick.

Bakteriell på växt? Jag tror du/din besiktningsmann menar mikrobiell påväxt, detta är mögel och jag kan lova dig till 99% att detta är svartmögel, det är ofraligt och skadar inte bärigheten i underlagstaket MEN detta tyder på att din vind inte mår bra och detta kan ge upphov till lukt.

Ja detta är ett vanligt problem på vindar, oftast löser man detta med bättre ventilation i bostaden samt att man tätar mellan övre planet och vinden.

Jag personligen är totalt i mot pax fläktar....

Detta i mina ögon är inte nog för att häva köpet MEN jag har ingen aning om vad ni skrivit in i erat kontrakt.

I fortsättningen BESIKTIGA HUSET FÖRE VISNING!!!

Ha det bra.

Christian

Standard

Tack för ditt svar, Christian! Idag tog jag in en oberoende besiktningsman som gjorde en total besiktning av vinden - med fuktmätning i luft, genomströmsluft, i material, inomhus generellt samt utomhus för att kunna ställa värdena emot varandra. Han gick dessutom igenom krypvinden vid sidorna och fann positiva värden och välmående vind - RF 55 %, 13 grader, 14 % i bjälkar osv osv. Inga förutsättningar för mögel och det i en period där det är extra känsligt med hög luftfuktighet. Ändå dessa låga värden. Det svarta var "gamla" synder då dessa fanns när jag köpte huset för 3 år sedan och där av säljare begärde en total åtgärds lösning med byte av innertak, sanering på vinden samt ventiler i hela huset samt vind. Nu alltså 3 år senare detta goda resulat. Jag är innerligt lättad... Vad gäller fönstren så har köparen förstått att man INTE kan begära tre-glasfönster av säljaren då det sitter 2-glas i huset... I övrigt var fönstrena i fullgott skick och behöver normalt underhåll såsom målning osv.

Klausulen i kontraktet säger att köparen har rätt att säga upp kontraktet utan någon ytterligare motivering inom angiven tid. Ditt råd om att besiktiga huset före visning är ett mycket gott råd - Vis av erfarenhet...

Tack än en gång för ditt svar.

Hälsningar,
    Sanne

Liknande ämnen

1. Inreda och återställa 60-tals stilen!
    Av Hannah i forum Inredning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 14:Feb
  2. Okulär besiktning
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 06:May
  3. Besiktning
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 06:Feb

Behörigheter för att posta