Resultat 1 till 6 av 6

Standard Felaktigt installerad bergvärme

Vi satte in bergvärme för ca 5 år sedan, redan första vintern tyckte vi att det blev svalare inomhus än tidigare (olja/el) men det verkar som om det blir kallare inomhus för varje vinter. En dag med 15 minusgrader ute får vi upp inomhustemperaturen till 16-17 och rörfirman som monterade säger att det är vanligt och helt ok! För mig känns det som om anläggningen är feldimensionerad eller tappar i effekt.
    Husets boyta är 97kvm med hel källarvån och värmepumpen är en Thermia Classic 8kW.
    Vad ska vi göra??

Standard

Har dom verkligen borrat tillräckligt djupt hål det verkar mysko.Finns det inget eltillskott som går in och stöttar när det blir så kallt ,vid minus 15 är det tufft för bergvärme om det inte är riktigt dimensionerat men det är då eltillskottet hoppar in så man ska inte behöva frysa.Sen beror det på mycket annat,hur bra isolerat är huset vad är det för dimension på rörsystemet är det något klent ettrörssystem.Fick ni välja mellan två storlekar på pump och kanske valde den mindre.

Standard

Jag tycker att ni ska mäta temperaturen på köldbärarvätskan som kommer upp ur borrhålet och går in i värmepumpen. Ofta finns mätning av den temperaturen i värmepumpens program.
    Försök kontrollera historiken på den temperaturen år från år. Om den sjunker systematiskt kan ni återladda hålet på sommaren med ett fläktelement eller billiga solfångare. En kompletterande ytjordvärmesliga är en annan metod. Man lägger då slangen i en extra slinga på vägen till huset.

Nästa check är att kontrollera om det bubblar i det lilla cirkulära synglaset inne i värmepumpskåpet under normal drift. Om så är fallet, håller ni på att tappa köldmediefyllningen i själva värmepumpen. Då måste man först läcksöka noga för att finna läckan, laga den och sedan återfylla med rätt köldmedium. Det får bara göras av en behörig ackrediterad servicetekniker.
    Stämmer vare sig hypotes 1 eller 2 ovan, rekommenderar jag att ni låter en skicklig kyltekniker/värmepumptekniker undersöka anläggningen enligt t ex ETM-metoden.
    Ni ska inte behöva frysa – det är inte normalt.

Standard

Appropå fel i bergvärmeanläggningar.
    Jag har problemet att jag behöver fylla på köldbärarvätska varje år. Det är Thermia pump.
    I mina öron låter det som ett läckage av något slag eller vaf tror ni? Man ska väl aldrig behöva fylla på köldbärarvätskan?

Standard

Det låter onekligen som att du har ett läckage någonstans.
    Mitt råd är att ta dit en fackman som får läcksöka anläggningen..

Standard

Appropå värme när det är kallt och med värmepumpar är det viktigt att redan installationen fundera på om effektkalkylen räcker. Det handlar inte enbart om värmepumpens effekt, utan även mycket i hur huset är isolerat och hur värmen sprids i rummen - det vill säga arkitekturen och luftgenomströmningen. Det är sällan man borrar för att klara den mest extrema kylan. Det skulle kosta för mycket. Däremot brukar det ju finnas elpatron som går in och täcker det överskjutande behovet den eller de dagar som det är allra kallast på året. För visst ska ett värmesystem ge erforderlig värme i huset! Kolla med tillverkaren och återkom gärna. Det låter inte riktigt sunt.

Liknande ämnen

1. Installera bergvärme - frågor
    Av Gr8 i forum Värmepumpar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 10:Jul
  2. Bergvärme eller pelletskamin?
    Av TobbeBlom i forum Värmepumpar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 00:Feb
  3. Konvertera till bergvärme
    Av VillaBiker i forum Värmepumpar
    Svar: 5