Resultat 1 till 2 av 2

Standard Flera braskaminer till en skorsten?

Jag har en 1-plans villa med hel källare där vi har en braskamin i vår gillestuga installerad. Nu skulle vi vilja ha en braskamin på vårt bostadsplan också, kan man ha två kaminer i samma skorsten. skorstenen är ganska grov i plåt/stål som är inbyggd i väggen från källaren ända upp till taket. Den är också väldigt grovt värmeisolerad från brännbara ämnen, går jag upp på vinden så ser man att den är ca 50cm i diameter, inkl isolering.
    jag har hört att det ska fungera, men hittar ingen info om detta någonstans. Jag vill kunna elda i bägge samtidigt eller var för sig.

Standard

Enligt byggreglerna är det tillåtet att ansluta flera eldstäder till en rökkanal. Det är dock svårt; du måste kunna visa för byggnadsnämnden att risken för brand eller för inrykning vid eldning inte blir större än vid två kaminer med separata rökkanaler. Detta går bara att visas genom att man först gör en dimensionerande beräkning (det finns en europeisk standard för hur man räknar) och sedan, vid behov, gör mätningar på plats.

Liknande ämnen

1. Sotning skorsten
    Av Calle i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 15:Sep
  2. Vilket avstånd till TV:n?
    Av Karlsson i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 07:Mar
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 18:Feb
  4. Provtryckning av skorsten