Resultat 1 till 2 av 2

Standard Renovera källare efter vattenskada

För att göra en lång histora kort så har jag och min sambo renoverat källaren efter vattenskada. Bottenplattan är oisolerad och väggarna är bara tjärade på utsidan. Har sedan huset byggdes varit isolerat på insidan på ungefär halva källaren med träreglar direkt mot leka och isolering samt gips. Golvet hade träreglar direkt mot plattan och frigolit.

Idag är det ett nivell golv installerat dock utan fläkt. På väggarna satte snickarna blå platonmatta samt reglarna mot denna och sedan isolering. I våtutrymmen la dom platon på betongplattan, isolerade med frigolit, sedan gjöt dom med golvvärmaslingor under.

Kan denna konstruktion fungera en längre tid om man använder avfuktare och kontinuerligt ventilerar källaren med mekanisk frånluft eller är det bara en tidsfråga tror du innan vi får problem?

Tacksam för svar då vi är ganska oroliga...

Standard

Jag kan inte se någon omedelbar fara med vad som är gjort. Principen att hålla trä åtskiljt från eventuellt fuktiga ytor är viktig och riktig.

En varning dock för det oventilerade Nivellgolvet. Ett sådant golv ventilerar inte sig självt och innehåller trä som hamnar i en alltför fuktig miljö, lite beroende på hur tät golvbeläggningen är. Mittv råd blir därför att installera en fläkt enligt Nivells anvisningar.

Liknande ämnen

1. Vattenskada i badrum
    Av Pellen i forum Badrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 08:Jul
  2. Renovera köksbänk
    Av Bella i forum Kök
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 06:Feb
  3. Renovera krypgrund
    Av Zeth i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1