Vi håller på att renovera vårt hus från 1944. Jag vill ha en ekparkett men kan inte bestämma mig om det ska vara oljad eller lackad parkett.
Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med de olika varianterna?
Vi håller på att renovera vårt hus från 1944. Jag vill ha en ekparkett men kan inte bestämma mig om det ska vara oljad eller lackad parkett.
Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med de olika varianterna?
Vi har precis lagt in oljad ek parkett. Är det någon som vet om man kan våttorka den?
Behövs det något speciellt rengöringsmedel?
Jag brukar våttorka parkett, men alltid endast med vatten. Man kan alltså torka parkettgolv med en fuktig trasa, men den ska vara väl urvriden.Vi har precis lagt in oljad ek parkett. Är det någon som vet om man kan våttorka den?
Behövs det något speciellt rengöringsmedel?
Har även använt grönsåpa någon gång
Vi har en gammal ekparkett från 50-talet. Vi vill slipa och lacka den. Tror ni vi kan göra detta själva?
Hur går vi bäst tillväga? Hur mycket tror ni att vi törs slipa, 5mm?
I vardagsrummet har vi ett gammalt trägolv som nu har börjat spricka samt också även börjat resa sig.
Framför allt framme vid fönstrena och elementen.
Hur vårdar man ett lackat ekgolv på bästa sätt? Vad är det som gäller? Går golvet att rädda via golvvård?
Information från viivilla:
Under namnet golvlacker finns många olika produkter från superhårda tvåkomponents-lacker med starka lösningsmedel till vattenlösliga gör-det-själv varianter. De senare kan naturligtvis vara känsliga för våt-rengöring och de förra är nog numera förbjudna pga hälso- och miljöfarligt innehåll.
Lackade trägolv är tyvärr svåra, för att inte säga omöjliga att underhålla och det blir inte snyggt om man försöker lacka om delar av ett lackat golv. Lacken är ett ytskikt som har en begränsad livslängd även om den i vissa fall är lång. Det finns lackade golv från 1960-talet som fortfarande är intakta. Men när de börjar brytas ned så är omslipning av hela golvet ett krav om det skall bli snyggt.
Att ytbehandlingen är mer sliten under fönster och vid radiatorer kan bero på större temperaturrörelser i träet vilket får den stela lacken att krackelera.
Om du vill skona dina sockor i framtiden måste du nog slipa golvet och välja en ny ytbehandling. Du kan naturligtvis lacka om dem men det finns andra alternativ beroende på om det är massivt - alternativt skiktlimmat parkettgolv eller plankgolv. Om du har ett plankgolv förordar jag som antikvarie såpskurning. Speciellt om det rör sig om ett äldre hus uppfört före mitten av 1900-talet. Det är lätt att underhålla, får efterhand en vacker och smutsavvisande yta och behöver inte slipas om i framtiden.
Ett parkettgolv får en djupare lyster om man oljar det. Det är visserligen ingen traditionell behandling men fungerar bra som alternativ till lackat golv. Det är också relativt lätt att hålla snyggt om man underhållsoljar en eller ett par gånger per år beroende på slitage. En fördel är att man kan underhållsolja slitna delar utan behöva behandla hela golvet. Träet mår dessutom bra av oljan.
Vi har ett ekparkettgolv från 1969 som vi vill ha ljusare, kan man slipa vitbetsa och sedan lacka med matt lack, blir resultatet ett ljust fint golv då? Eller finns det bättre alternativ för att få ett ljust fint golv?
Visst kan du slipa, betsa och lacka golvet. Slutresultatet beror ju helt på vilket skick golvet är i nu. Repor och märken som du inte kan slipa bort kommer att synas tydligare. Eftersom golvet är gulnat nu kommer det ju inte att få samma vita kulör som om man betsar nytt trä. Det går ju att betsa och sen lacka men alternativet är en vitpigmenterad lack
Jag har ett fiskbensmönstrats ekgolv som jag vill få mörkt, svart/brunt. vad är då bäst att använda sig av, olja eller bets golvet, och hur hittar man rätt nyans?
En smaksak om du skall betsa eller olja. Betsar du bör du lacka golvet efteråt.
Fortsättning på mitt förra inlägg..Att hitta rätt nyans är endast möjligt om du kan hitta en bit ek som är identisk med ditt golv och prova på. Träets täthet och nyans är avgörande för hur nyansen blir efter infärgning. Betsar du golvet så kan du styra kulören något med mängd pålagd bets.