Resultat 1 till 3 av 3

Standard När inträder sambolagen?

Är renovering gemensamt bohag? Jag bor med min sambo i hans hus sedan tio månader tillbaka. Min sambo inskaffade huset under en tre månaders "paus" i vårt förhållande då vi bodde separat. Med undantag av dessa tre månader har vi bott tillsammans i fem år. Tre veckor efter att han köpt fastigheten flyttade vi ihop permanent igen i min lägenhet. Huset var i stort behov av upprustning och renoverades i sju månader innan vi båda flyttade in permanent.

Vi flyttade båda ut ur min lägenhet och in i huset tillsammans, min sambo har aldrig bott i huset utan mig. Han har dock förvarat största delen av sina möbler etcetera där när vi bodde i min lägenhet. Min sambo har betalat alla renoveringskostnader och jag har "betalat" med min tid genom att planera renoveringsinköp av material och städa. Jag har även betalat och lagat mat till alla byggarbetare. Nu till mina frågor: Jag undrar om de pengar som lagts in och kommer läggas in i framtiden i renovering infaller under det gemensamma bohaget vid en separation, då renoveringsmaterialet (golv, vitvaror, färg, tapeter, kakel toalettstolar etcetera) är inköpt för gemensamt begagnande till boendet?

Ses huset som inskaffat för gemensamt begagnande då vi båda bor - och flyttade in i huset tillsammans? Vi bodde även tillsammans under renoveringen. Omfattas vi av sambo-lagen från den dag vi gemensamt bodde i fastigheten trots att ingen av oss i dag är skrivna där? Omfattas vi av sambo-lagen hela tiden vi har bott tillsammans trots vår korta "paus" - eller inträdde sambolagen från den dagen han flyttade in i min lägenhet efter "pausen" och kom att gälla under hela renoveringsperioden av huset?

Standard

All renovering som görs på fastigheten blir värdehöjande investeringar i huset.
    Det innebär att de ökar värdet på den gemensamma bostaden. Eftersom ni bott tillsammans under så lång tid kommer fastigheten förmodligen att räknas som gemensamt bodelningsgods. Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Enligt lagen upphör ett samboförhållande när man flyttar isär, gifter sig eller en av parterna dör. Samboförhållandet anses också upphöra om en sambo ansöker om förordnande av bodelningsförrättare eller ansöker om rätten att få bo kvar i bostaden. Ni räknas som sambor hela tiden ni bott tillsammans. Men i vissa försäkringsfall måste man varit sambor under en viss sammanhängande tid. Den tiden borde räknas från när ni flyttade tillsammans efter "pausen".

Du skriver att ni inte är folkbokförda på fastigheten i dag, trots att ni bor i den. En person ska folkbokföras på den fastighet där han regelmässigt tillbringar sin dygnsvila. Om ni vill att sambolagen skall gälla fullt ut i alla sammanhang bör ni se till att mantalsskriva er på samma adress. Kan även vara klokt att upprätta någon form av samboavtal samt testamente.

Standard Hey I'm new

What's up everyone, I'm new to the forum and just wanted to say hey. Hopefully I posted this in the right section!

Liknande ämnen

1. Fläktkonvektor - när använda?
    Av Rambo i forum Energi allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 09:Jan
  2. När lönar sig bergvärme
    Av Roger i forum Värmepumpar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 08:Dec
  3. När klär ni julgranen?
    Av Linnea i forum Belysning
    Svar: 4