Resultat 1 till 4 av 4

Standard Lågenergilampor utomhus

Hörde från en kollega att man inte ska använda lågenergilampor utomhus på grund av att ljuset blir dåligt eller att det inte går att tända dom. Stämmer verkligen det? Jag trodde i min enfald att man kan använda en IKEA-lampa även utomhus.

Standard

Alla lampor med lyspulver, såsom lysrör och lågenergilampor, påverkas av omgivningstemperaturen. Ljuset minskar när ljuskällorna används i för kall eller varm omgivning. Som ett resultat av detta kan lågenergilampor, placerade i öppna armaturer i kallt och fuktigt klimat leda till sämre prestanda. I vissa fall kan de ha svårt att tända eller ger inte det utlovade ljuset.

Det finns speciella lampor för kall omgivning men de är dyrare och utbudet begränsat.

Standard

Jag har kört med en vanlig IKEA lågenergilampa utomhus hela vintern och den fungerar fortfarande utan problem så jag har inte märkt några problem. Bor i södra Sverige i och för sig så vi har inga nätter med -40 grader..

Standard

Jag har också lågenergilampor utomhus och har märkt att det tar lite längre tid innan de uppnår full ljusstyrka när det är kallt ute. I övrigt har jag inte märkt några problem med dom.

Liknande ämnen

1. Lågenergilampor
    Av Jazz i forum Belysning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 06:Jan
  2. Lågenergilampor
    Av Husmusen i forum Energitermer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 06:Dec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar