Jag ska bygga ett uterum som även kommer att användas på vintern. Dessutom ville jag installera en kamin där.
Behöver jag söka bygglov både för uterummet och för braskaminen?
Jag ska bygga ett uterum som även kommer att användas på vintern. Dessutom ville jag installera en kamin där.
Behöver jag söka bygglov både för uterummet och för braskaminen?
Hej Johanros!
Ja du behöver söka bygglov för båda projekten.
Kommer inte ihåg hur länge bygglovet gäller, men att man måste söka bygglov för detta vet jag.
MVH / Robert
Huset som vi köpt har en altan som tydligen har byggts utan bugglov. Hur fixar vi detta? Måste man söka bygglov i efterhand?
Om den redan byggda verandan och det uterum som du vill bygga inte strider mot detaljplanen för området (om det finns en sådan) så är dessa projekt förmodligen odramatiska och du kan utgå ifrån att du får bygglov för dessa. I så fall kan du på din bygglovritning för uterummet ta med verandan så att du får med det bygglovet "på köpet", utan någon extra kostnad eller kanske för en försumbar extra kostnad. Kommunen har ju rätt att ta ut en avgift för att de ger bygglov men sättet att beräkna denna avgift varierar.
Min erfarenhet är att ärlighet varar längst i sådana frågor och att tjänstemännen i kommuner i allmänhet är kloka. Jag skulle helt enkelt ta ett möte med någon som är ansvarig för bygglov på kommunen och berätta hur det ligger till. Det troligaste är att de kommer vara mycket positiva till dig och din bygglovansökan om din ambition är att reda upp situationen på ett bra sätt.
Lycka till!
Holger Wästlund