Resultat 1 till 12 av 12

Standard Normal temperatur inomhus?

Min sambo vill ha sjukt varmt i huset då hon är minst sagt frusen av sig..och jag står inte ut med temperaturer över 21 grader så jag undrar vad är normal inomhustemperatur egentligen?
    Finns det någon gräns där det inte anses vara bra för kroppen/hälsan?
    Söker argument att delge min kära..

Standard

Här har du socialsyrelsens riktlinjer:
    http://www.sos.se/sosfs/2005_15/2005_15.pdf

och arbetsmiljöverkets:
    http://www.av.se/fragorochsvar/klimat/hurvarmt.aspx

Personligen tycker jag lagom temperatur är 20-21 grader.

Standard

Jag är i samma sits, jag vill ha max 20 grader i huset och min kära fru som fryser hela tiden trivs bäst runt 23-25 grader. Ett tips kan ju vara att köra med 24 grader en månad och sedan visa henne den räkningen och jämföra den med tidigare elräkningar

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hur kan ni vilja ha 20 grader??? Jag hade frusit ihjäl :-) Tacka vet jag 23-24 grader!

Fast min fru är lika frusen så här funkar det! Och vi eldar med ved så det kostar inte så mycket heller.

Standard

I dessa tider när elpriset varit rekordhögt är det smart att sänka temperaturen lite grann. Min fru vill ha det ganska varmt hemma men jag tycker att det räcker med 19-20 grader men har fått stå ut med 22 grader fram tills jag såg senaste elräkningen.
    Man kan spara ca 5% i energiförbrukning för varje grad man sänker inomhus så det är enorma besparingar man kan göra om man sänker temperaturen.

Standard

Vi har samma problem men när det gäller bekanta. Där är dock temperaturen en bit över 25 grader. Tur för dem att de eldar med egen tagen ved, men då är det faktiskt alldeles för varmt. Den här vintern har vi hållit ungefär samma som Hemmafixarn. Strax under 20 grader har fått räcka. Elräkningen blir nog hög som den är ändå, och huset och vi mår utmärkt för det.

Standard

Argument där det inte är bra för hälsan vet jag inte. Trivs man i en temperatur så gör man väl. Och om det känns kallt är det ju inte bra. Då spänner man kroppen. Men det är ju jobbigt med för varmt också, tycker jag i alla fall. Min hjärna mår inte bra av elräkningen då! :-)
    Däremot kan det bli lite väl kallt för att våtutrymmen ska mån hundraprocentigt bra. Kall luft gör ju att saker och ting torkar mycket långsammare.

Standard

Det vikitgaste för mig personligen är att inte ha det för varmt i sovrummet. 18 grader maximalt är det som gäller för mig för att jag ska sova gott. Annars ska man givetvis ha den temperaturen man själv mår bäst av men det kan vara värt att sänka temperaturen i de rummen man inte vistas i.
    Ex.vis i källaren. För de som vill ha 25 grader hemma kommer det bli extremt dyrt om man ska hålla den temperaturen i hela husets alla rum.

Sedan känns ju samma temperatur olika beroende på vilken luftfuktighet man har i huset också så att säga att man ska ha en exakt tempereratur är svårt då andra faktorer kan påverka.

Kort o gott, välj den temperaturen du vill ha i de rummen du vistas i, inte alla rum.

Standard

Skillnaden mellan inne- och utetemperatur är viktigare än man tror för den totala energiförlusten och därmed den totala energiförbrukningen. Att sänka ett par grader kan göra mycket för elräkningen, och det går ju alltid att sätta på sig en extra tröja eller krypa in under en mysig filt. :-)

Standard

Ja nu är vi där igen - när det blir kallare och kallare. minus 4 på termometern i morse. Än så länge ligger solen i alla fall på bra under dagtid vilket underlättar. 19 grader försöker vi hålla när vi är vakna. under natten låter vi tempen gå ner en grad till. timer är en välsignelse. När vi är borta så behövs ju inte lika mycket värme, så även då låter vi värmen gå ner någon grad. Som Kolmen säger - ett par grader gör stor skillnad på den totala elförbrukningen.

Standard

det ska aldrig vara kallare än 18 grader inomhus läste jag någonstans. men elräkningen borde väl kunna fungera som ett bra argument till att INTE ha 25 grader varmt...sen är det enklare för den som fryser att klä på sig mer än tvärtom.

Standard

vi med elvärme och 2 st lv-pumpar kör runt 20 gr, och en extra filt, ... dyra räkningar ändå.....

Liknande ämnen

1. Billigt väggtegel inomhus
    Av Jolo i forum Inredning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 09:Nov

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare