Resultat 1 till 6 av 6

Standard Faktura från hantverkare efter lång tid

Anlitade en hantverkare för ca 5 år sedan för en badrumsrenovering. Det kom ingen faktura och förra veckan damp det ner ett kravbrev från en juristfirma.
    Vad säger lagen= Måste jag verkligen betala detta efter så lång tid?

Standard

Preskriptionstiden för hantverkarens fordran mot konsument är tre år, Så du behöver alltså inte betala detta.

Standard

Helt riktigt,efter tre år är han rökt.

Standard "Påhittade fakturor"

Vad gör man om man som anställd snickare som under lång anställning, 10 år, fått saker och tjänster under sin anställning som bonus och som arbetsgivaren, när man ska sluta sin anställning, helt plötsligt anser är saker som ska betalas (och förmodligen kommer att göra en faktura och skicka ut), i det här fallet med utebliven lagstadgad semesterersättning? Hur ser juridiken ut kring detta, vad kan bevisas och inte bevisas, ord mot ord, hur långt håller det i ett sånt här fall?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Leakim Visa inlägg
    Vad gör man om man som anställd snickare som under lång anställning, 10 år, fått saker och tjänster under sin anställning som bonus och som arbetsgivaren, när man ska sluta sin anställning, helt plötsligt anser är saker som ska betalas (och förmodligen kommer att göra en faktura och skicka ut), i det här fallet med utebliven lagstadgad semesterersättning? Hur ser juridiken ut kring detta, vad kan bevisas och inte bevisas, ord mot ord, hur långt håller det i ett sånt här fall?
    Jag antar att denna "bonus" inte tagits upp som förmån och att du inte beskattats för den , lika lite som arbetsgivaren betalat arbetsgivaravgifter. I så fall har ni lika mycket att förlora båda två. Mitt råd är att ni gör upp i godo.

Standard

Det där påminner mig om ett liknande fall fast inom skiljsmässoområdet...
    Det var en dam som skiljde sig från mannen,,, han hade en gård....
    damen sa att jag ska inte bråka om halva delen utan det räcker om du ger mig 50.000:- så jag klarar att flytta och allt....
    Nehe sa gubben.... Dui får inte ett nickel....

Damen gick då till advokat fick rätt och blev därmed 2 miljoner rikare......

Snålheten kan ibland bedra visheten..
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Liknande ämnen

1. Hantverkare ?
    Av Roland hage i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 13:Aug
  2. Befrielse från fastighetsskatt?
    Av Bror i forum Juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 10:Jan
  3. Hantverkare som aldrig blir klar
    Av Maggan i forum Juridik
    Svar: 2