Resultat 1 till 4 av 4

Standard Rör genom vägg för duschblandare

Hej.

Jag skall borra hål i väggen för vår duschblandare. Vi har inte lagt fuktspärren ännu.
    Rören skall gå rakt igenom väggen för att anslutas på andra sidan. Det är lättbetong vägg på ca 7 - 8 cm (gissar jag). Vi kommer att använda en monteringsplatta 160 cc som vi sätter blandaren på.

Jag undrar:

1. Vilken typ av rör skall jag använda ? Duger vanliga kopparrör ?

2. Vilken dimension skall jag använda ? Det är bara duschblandaren som ansluts.

3. Skall man fylla / täta mellan röret och väggen (menar alltså genomgången och inte tätskictet)

4. Skall rören förankras på baksidan.
    Jag har tänkt mig att på baksidan av väggen sätta en 90 graders koppling och fortsätta med rör till anslutningen. Och förankra röret direkt efter 90 graders kopplingen.

5. Vilken höjd skall blandaren sitta på från färdigt golv räknat.

Är det andra saker jag skall ta hänsyn till. Gör detta / gör absolut inte så här.

/Kjell

Standard

För det första om du ska sätta en koppling så får den inte byggas in men det kanske är synligt på baksidan.Vanliga kopparrör duger bra .12 rör brukar räcka bra till en dusch men om du bor på landet och kanske har lite lägre tryck på vattnet skulle jag nog gå upp en dimension till 15.Ser ingen anledning till att täta mellan rör och vägg så länge tätskiktet blir bra med manschetter och så vidare.Röret måste fästas på baksidan för att inte åka in i hålet när man monterar blandarfästet.Standarhöjd från färdigt golv är 110 cm centrum rör.Om rören skall byggas in skulle jag rekomendera att använda rör i rör (wirsbo pexrör) med bockfixturer och en väggskena med färdiga hål 160cc.

Standard

Citat Ursprungligen postat av rörmokaren Visa inlägg
    För det första om du ska sätta en koppling så får den inte byggas in men det kanske är synligt på baksidan.Vanliga kopparrör duger bra .12 rör brukar räcka bra till en dusch men om du bor på landet och kanske har lite lägre tryck på vattnet skulle jag nog gå upp en dimension till 15.Ser ingen anledning till att täta mellan rör och vägg så länge tätskiktet blir bra med manschetter och så vidare.Röret måste fästas på baksidan för att inte åka in i hålet när man monterar blandarfästet.Standarhöjd från färdigt golv är 110 cm centrum rör.Om rören skall byggas in skulle jag rekomendera att använda rör i rör (wirsbo pexrör) med bockfixturer och en väggskena med färdiga hål 160cc.
    Finns det någon bild / länk hur detta kan se ut. Har varen sett eller hört om detta. Men det låter i alla fall bra

Standard

Vet inte om det kan finnas på uponor .se dom har lite installationsfilmer tror jag,kolla på tappvatten.

Liknande ämnen

1. Riva bärande vägg
    Av Wille i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 06:May
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 13:Jan
  3. Klinkersgolv mot vägg
    Av Norén i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 11:Dec
  4. Försäkring - läckande rör