Resultat 1 till 6 av 6

Standard Vattenburen golvvärme eller elgolvvärme?

Vi ska lägga in klinkers med golvvärme i vårat badrum.
    Det är på ca 5 m2. Då blir det väl golvvärme på lite över 4 m2 om man räknar bort ytan under skåp och toalettstol.
    Vad är egentligen mest lönsamt för mig att installera? Vattenburet eller el-värme?

Standard

Ett tips, nu finns det en ny liten fin historia som heter LK minikretsventil M5. Den räcker för utrymmen upp till 5kvadratmeter och kostar ca 1500 plus moms, den kopplar man till radiatorkretsen och är väldigt liten och smidig.En annan sak, lägg golvvärme även under wc och skåp det tjänar man på. Toaletten skruvar man inte fast iallafall längre som man gjorde förr nu limmar man fast den, det är försäkringsbolagen som har börjat knorra att man inte ska borra i tätskiktet. Man får göra det ännu men inte länge till.

Standard

Är det små ytor är det oftast elgolv som är det ultimata eller om den totala bygghöjden är mycket viktigt. Vattenburet är en bra lösning på stora ytor och i kombination med till exempel bergvärmepump, men tänk på att det kan vara skönt med ett varmt badrumsgolv även på sommaren så oftast kombineras vattenburna systen med elgolv i just badrum/wc.

Standard

El är aldrig det ultimata.Det kostar så fruktansvärt mycket att driva per år . Kompisen la ca 4kvm,det kostade honom mellan 3-4000kr per år.Svärmor likaså hon la i badrummet ungefär 5-6kvm hon kan knappt ha det på för det kostar för mycket.Dessutom har det ingen som helst betydelse vilken värmekälla man har golvvärme är alltid billigare än radiatorer. Nu finns det shuntar med inbyggd elpatron så man kan köra även på sommaren,varför man nu ska göra det?. Vad gäller golvhöjden kan man använda 12mm rör bygger inte så många mm mer än elslingor.

Standard

Jag har el i badrummet och använder det som komfortvärme sas. Hade jag haft valet hade jag lagt vattenslingor under alla golv om det var uppvärmning för hela huset. Men det är det ju inte i detta fall som jag förstår det.

Standard

Vi har vattenburet radiatorsystem hemma och ska renovera badrummet tänkte vi.
    Tanken är att vi ska riva ut allting och kakla, lägga klinkers och installera vattenburen golvvärme. Jag blev lite nyfiken på det som stod i den här tråden:
    Ett tips, nu finns det en ny liten fin historia som heter LK minikretsventil M5
    Hur fungerar detta? Räcker det alltså att koppla på den ventilen på det befintliga elementet? Finns det några andra krav som måste vara uppfyllda? Tycker det låter som det passar oss jättebra men tyckte nästan det lät för bra för att vara sant.

Liknande ämnen

1. Paxfläkt i badrum - behövs det?
    Av Ubbe i forum Badrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 12:Jan
  2. Ska lägga klickgolv
    Av Classe i forum Golv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 12:Dec
  3. Så nu har vi bestämt oss, det blir bergvärme!
    Av Thomas i forum Värmepumpar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 22:Apr
  4. Det här med belysning...
    Av Jens i forum Belysning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 15:Feb
  5. Svårt ämne.... det med uppvärmning
    Av Peter i forum Energi allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 22:Feb

Behörigheter för att posta