Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Byta fönster

Standard Byta fönster

Hej,
    Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med att reda ut vart man mäter på fönstren som skall bytas .
    Mäter jag vid karmen,rutan eller var?
    Tacksam för svar.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Man mäter karmyttermått när man skall byta hela fönster.
    http://www.sverigefonster.se/shop/ar...formatfork.jpg

Standard

När jag bytte med fönstermontören göteborg, så mätte de karmyttermåtten. I mitt fall fick man jag special bestälda fönster då de gamla fönstren jag hade inte hade standard mått.. men det kosta inget extra..

Standard

När är det egentligen dags att byta fönster? Mina börja se lite medfarna ut men jag vet inte om det är värt investeringen att byta till tex nya energieffektiva fönster..?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Här är en jättebra arbetsbeskrivning av fönsterbyte:
    http://www.svenskttra.org/byggbeskri...oschyr&Cid=931

Standard

Är det ett alternativ att lägga till ett fönsterglas i ett befinligt fönster för att isolera bättre?
    Hur gör man för att montera in ett extra fönster?

Standard

Läste en artikel om detta på drivkraft.nu:

Självklart blir det mindre värmeförluster som du lägger till en isolerruta till ditt befintliga fönster. Jag kan inte säga hur mycket och säkert varierar det mellan olika konstruktioner och fabrikat. Uppskattningsvis kan man förvänta sig minskade värmeförluster på 15-25 %. Sätter man det i en relation till att den totala värmeförlusten genom fönster i småhus motsvarar 35% av den totala värmeförlusten blir det ganska stora energimängder. Ett så kallat typhus använder årligen ca 15 000 kWh för uppvärmning, 35 % av denna energimängd (5 250 kWh ) kompenserar värmeförluster genom fönster. Skulle isolerrutan spara 20% av detta motsvarar det drygt 2 000 kWh per år.
    Sedan kan du få andra effekter med en extra isolerruta; mindre kallras (det som upplevs som golvdrag) och mindre buller (om du nu har trafik eller annat som bullrar utanför).
    Det är vikigt att du väljer etablerad och utprovad teknik och också jämför kostnad och nytta med en isolerruta mot att byta ut fönstren till en ny, modern och välisolerad teknik.

Standard

Jag har fått kondens i mitt 3-glasfönster.Det är innanför det yttre glaset.Fönstret är 1,4x1,4m och vetter mot söder och är ca 20 år gammalt,men verkar ok i träet. I angränsande rum sitter ett likadant som är ok. Måste jag byta det eller hur går jag skall gå tillväga för att få fönstret torrt?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Det tror jag inte går. Har fönstret börjat läcka är det bara att byta. Kanske kan montera dit ett ntt fönster men är osäker på om det fungerar, kolla med en glasmästare vad som går att göra.

Standard

Vi har bytt fönster hemma till 3-glas fönster, Det gick på 90.000 inklusive arbete och det var innan ROT-avdraget infördes igen.

Standard

Har precis köpt nya fönster och har haft en firma här som har installerat / monterat dom.
    Det är ganska energieffektiva fönster med u-värde på ca 1.3.

Problemet som jag nu märkt är att jag känner att det drar lite från fönstret. Det verkar väldigt konstigt med nya energieffektiva fönster. I min värld trodde jag att det skuille vara helt tätt och helt utan drag.
    Vad tror ni, kan det vara fel utfört eller ska det verkligen vara så?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej hinken!
    Jag förutsätter att fönstren är drevade mellan vägg och karm, då är det inget drag där ifrån .Det är vanligt att man upplever drag från fönster det spelar ingen större roll om det är gamla kopplade eller nya isoler fönster. Du skriver att fönstren har ett U-värde på 1,3 det är ganska bra men väggen har ett U-värde på 0,35-0,17 beroende på vilka materiel den består av, men som du ser har fönstren långt kvar för att komma i kapp med väggen, detta gör att luften när den når glasytan kyls ned och kall luft är som bekant tyngre än varm luft som följd aktligen stiger och den kalla luften sjunker till golvet, det är denna luftcirkulation som du upplever som drag, därför har man radiatorerna under fönstren för att mötta den kalla luften, värma den och luften stiger.
    Vilket ofta blir ett bekymmer i nybyggda hus då man har golvvärme utan radiatorer under fönstren.
    Man får tänka på detta kall ras när man möblerar, så man helst inte sitter framför fönstren.
    Leifjuno

Standard

Hej Leif,
    Faktum är att det känns som det drar från själva drevningen, det är det som gör mig lite bekymrad.
    Jag förutsätter att det inte ska göra det från en korrekt utförd drevning?
    Vad tror du kan vara fel?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej hinken!
    Det ska inte vara drag mellan vägg och karm, det ska drevningen sätta stopp för.
    Kolla, igenom att hålla en cigarett, tändsticka eller tändare framför det ställe du misstänker att draget kommer ifrån, då ser du på röken eller lågan hur den beter sig, och kan avgöra om det är otät vilket är det samma som fusk, då får du reklamera hos firman som utfört arbetet.
    Leifjuno

Standard

Du mäter karmyttermåtten på fönstren.

Standard

Hur man mäter fönster kan man se här:
    http://www.fonsterfixaren.se/montering/

Standard

Det viktigaste steget i fönstret-ersättningsprocessen sker långt innan installationen dag. Det är när man mäter dimensionerna på befintliga fönsterramen för att se till att du beställer en utbytesenhet som är rätt storlek.

Börja med att mäta insidan bredden av den gamla fönsterkarmen, jamb att jamb, på tre ställen: över toppen, mitten och botten. Skriv ner den minsta av de tre mätningarna.

Nästa, mäta ramens höjd från toppen av tröskeln på undersidan av huvudet jamb på tre ställen: till vänster jamb, i mitten, och till höger. Återigen, spela in det minsta måttet.

Standard

Hej tänkte tipsa om ett bra hjälpmedel till fönster byten som jag alltid använder.
    Winbag

Liknande ämnen

1. Byta golvbrunn
    Av Steffoman i forum Badrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 07:Nov
  2. Byta vindskivor
    Av HasseA i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 12:May
  3. Fönster i bastu
    Av Sanna99 i forum Fönster & dörrar