Resultat 1 till 10 av 10

Standard Avfuktare i krypgrund

Jag går i valet och kvalet om jag skall sätta in avfuktare i min krypgrund.
    Anticimex förespråkade detta och tyckte att jag skulle sätta in en av deras avfuktare. Har inga direkta problem med min grund huset är byggt 1988. En snickare sade att det såg bra ut och avrådde mig från denna dyra investering. Är det klokt att sätta in avfuktare i förebyggande syfte, och för att fuktsäkra sin grund? Det kostar ju en del plus elkostnad och sedan håller väl inte avfuktaren hur länge som helst heller. En del säger att det en en riskkonstruktion. En del säger det är bra med mycket ventiler för god luft cirkulation andra säger att det skall vara få. Det finns så många teorier kring krypgrunder..
    Tacksam för svar!!!

Standard

Alla "vet" numera att en krypgrund innebär stor risk för problem med fukt och mögel. Om man räknar på fuktsituationen i kryputrymmet kommer man fram till att den inte kan klara sig. Konstigt nog tycks ändå många krypgrunder vara problemfria, i vart fall så pass problemfria att man inte lider av några problem.

Många krypgrunder befinner sig precis på gränsen till problem. En ovanligt varm och /eller regnig sommar kan räcka för att det börjar hända saker i en krypgrunde som under många år varit till synes problemfri. Det är knappast möjligt att avgöra hur nära gränsen krypgrunden befinner sig.

Jag tycker att en avfuktare enligt t ex Antcimex modell är en klok lösning i förebyggande syfte. Om den är nödvändig eller ej går inte att svar på. Känns utgiften stor kan du kanske nöja dig med att ganska ofta kontrollera hälsotillståndet i grunden. Den skall hållas välstädad och ha en ålderbeständig plastfolie utbredd på marken.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Petter tänk så här,

vilket är din dyraste ägodel?

Hur mycket kostar din bil per år?

Vad kommer det att kosta om du får problem i din grund?

Det är allmänt kännt att väldigt många krypgrunder har problem/kommer att få problem.

Standard

En fråga, har du mätt luftfuktigheten i krypgrunden? Ett mått de flesta pratar om är att den relativa luftfuktigheten inte bör överstiga 75%. Detta är ju en relativt enkel sak att ordna.

De flesta fackmän brukar också rekommendera sorptionsavfuktare för krypgrunder

Hoppas att allt gått bra! /KALLE

Standard

Visst kan kan förstå att man inte vill lägga ut x antal tusen kr om inget mögel uppstår, men better safe than sorry skulle jag resonera. Håller dock med ovanstående, fuktmät först. Ligger den relativa fuktnivån i riskzonen kan en avfuktare vara en bra idé.

Trots allt är det bättre att lägga pengar på att förebygga än att bekosta en dyr sanering när skadan redan är skedd...

Standard

Vet inte om frågan om fortfarande är aktuell. Problemet med rådet du fick att sätta in en sorptionsavfuktare är att det är ett standardsvar från folk som lever på att sälja avfuktare. Om du är intresserad av förebyggande åtgärder skall du nog kontakta en oberoende konsult som kan ge dig lite tips på andra förebyggande åtgärder. Med den info du har lämnat om din grund är det mycket långsökt att köpa en avfuktare för att lösa problemet. Lycka till!
    Senast redigerat av Sverre den 2010-08-31 klockan 12:Aug.

Standard

Sverre: har du exempel att ge? När jag gjorde en inspektion av en krypgrund inför ett köp (som aldrig genomfördes av helt andra skäl) pratade besiktningsmannen om ventilation i allmänhet. det skulle avhjälpa risken för att fukt samlas i grunden. även dräneringen runt huset var en detalj att gå på för att minska fuktinsläppet.

Standard Krypgrund

Det finns en helt ny lösning som jag läst om, Dryvent solutions heter visst fiöretaget, kommer visst från Chalmers. De jobbar med en intelligent ventilation som styrs från någon styrbox. Det bästa är visst att det drar nästan ingen ström. Gå in på deras hemsida för de har visst ett referenserbjudande, Kanske något som funkar?

"teknikintresserad"

Reg.datum
    b 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av miho5301 Visa inlägg
    Det finns en helt ny lösning som jag läst om, Dryvent solutions heter visst fiöretaget, kommer visst från Chalmers. De jobbar med en intelligent ventilation som styrs från någon styrbox. Det bästa är visst att det drar nästan ingen ström. Gå in på deras hemsida för de har visst ett referenserbjudande, Kanske något som funkar?

"teknikintresserad"
    Jag hoppas ni är mer säkra på ert företagsnamn och och insatt i er produkt den dagen jag ringer och beställer utav er
    Mötesplatsen för husägare - http://www.hus.se/

Standard Avfuktare i krypgrund många gånger ett måste

Det man bör veta om krypgrund är att de flesta får fuktskador av varierande slag. Det man bör veta om snickare är att långt ifrån alla kan bedöma skickat på en krypgrund i förhållande till mögel. Det finns också de som är duktiga, inget snack om det. Petter ger mycket vaga signaler om hur hans krypgrund egentligen mår. Det finns varningsklockor som ringer i hans text, m.a.o. osäkerhetsfaktorer genom kanske vaga kunskaper om grundläggningen som sådan i förhållande till fukt. Bättre hade varit Petter om du skickat in något foto så att vi också kunde se. ta gärna foto på blindbotten i en vy snett från sidan. Då brukar man kunna se ev. mögel lättare än med en vanlig ficklampa, det som kallas vitmögell ser man lättare med en digitalkamera eller en lysdiodlampa, om dett bara är ett tunnt lager likt dammlager vill säga. Sedan finns det andra knep också för att upptäcka skador. Ytterligare viktigt är att fuktmäta för att veta när kritiska nivåer nås. Har man inte gjort det så vet man inte heller om läget är bra eller inte. I förebyggande syfte kanske det inte ärr lönt att sätta in avfutkare i krypgrund fast väntar man för länge så kan stora problems vara fakta. Det gäller om man ska vänta med krypgrundsavfuktare att veta när och om det är dags med en investering. En sådan investering kan man inte försäkra sig ifrån då försäkringsbolagen inte vill ta i fuktskador i krypgrunder. Det var bra informerande sidhänvisningar här och ytterligaree sådan kan vara http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare