Resultat 1 till 10 av 10

Standard Golvvärme och trägolv?

Jag har funderat kring detta med att lägga golvvärme under trägolv.
    Är inte risken stor att träet krymper väldigt mycket?

Standard

Villaägarna har en bra artikel angående detta:
    Exempel: Golvbrädorna omges av en luftfuktighet som sommartid med avslagen värme ligger kring 60 % RF. Med värmen påslagen vintertid kommer RF sjunka ner mot 15 %. Ett 4 meter brett trägolv utan golvvärme, kommer i minsta/bästa fall att växla i bredd med hela 4 centimeter. Lägger man därtill effekten av den låga luftfuktighet som golvvärmen bidrar till samt eventuella brister i virkeskvaliteten ökar krympningen ytterligare.

Eftersom krympningen/svällningen är procentuell blir springorna mellan brädorna större ju bredare brädorna är. Ytterligare faktorer som gör att kombinationen golvvärme och trägolv inte är särskilt lämplig, är att trä har förhållandevis låg värmeledningsförmåga. Eller annorlunda uttryck, trä har förhållandevis bra värmeisolerande förmåga. Dessa egenskaper gör att golvvärmesystemet blir väldigt trögt, d v s att det tar lång tid att reglera temperaturen.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Jag har haft en vattenskada från elementrör som gått sönder och hade hemma en rörmokare och passade då på att fråga om vad han ansåg om golvvärme under ek-parkett golv som vi tänkt.
    Han sa att det var inga som helst problem och att det var många som gjorde detta så det verkar vara många olika uppfattningar kring detta ämne.

Standard

Hej, jag har en fråga angåeende ämnet.
    Jag ska läggea ett nytt trägolv och ska ha vatteenburen golvvärme. Jag planerar att använda golvskivor med utfrästa slingor för slangen. Det är även en tunn plåt mellan slingorna. Ska man lägga golvet med slingorna eller vinkelrätt mot?

Standard

Jag vet att snickare har fått sätta dubbla golvlister för att man måste ha en så stor spalt utmed väggarna,men jag vet inte vilket träslag det gällde.Det ska inte spela någon roll vilket håll du lägger golvet,slingorna ligger så tajt i plåtarna sen lägger man ju papp under eller vilket man nu ska ha.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Skall man ha slingor i ett hus så är det att rekommendera gjutet bjälklag annars blir fotlisterna hängande en cm i luften.

Standard

Jag jag hade lagt golvet tvärs mot värmerören., Ju tunnare golvet är desto viktigare att de ligger tvärs.

Standard

Vad menar du med att fotlisterna blir hängande? Då kan man ju inte gjort rätt när man har lagt golvvärmen.

Standard

Jag bryter in i tråden med en fråga om trägolv på golvvärme då jag själv går i tankar att installera detta.
    Hur tjockt trägolv kan man ha ovanpå golvvärmen??

Reg.datum
    b 2008

Standard

Uponor säger så här:

Trägolvets totala tjocklek bör inte vara mer än 37 mm, exempelvis en 22 mm spånskiva plus ett 15 mm parkettgolv. Dock får inte tjockleken på massiva trägolv överskrida 30 mm.

Liknande ämnen

1. Knarrande trägolv
    Av Danielst i forum Golv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 12:Apr
  2. Golvvärme
    Av Linda i forum Golvvärme
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 05:May
  3. Flytspackla trägolv
    Av AlbinW i forum Golv
    Svar: 5