Resultat 1 till 16 av 16

Standard Bänkskiva kök

Jag står inför valet att välja ett helt nytt kök och funderar vilken bänkskiva jag ska välja.
    Jag skulle gärna vilja ha en bänkskiva i oljad ek men har tre små barn som gärna slabbar runt med vatten på bänkarna och då kanske bänkskivan snabbt blir ful? Vad tror ni, kan jag ha ekbänkskiva trots barnen?

Standard

En massiv oljad ekskiva ska ytbehandlas många gånger med olja innan man börjar använda den i köket, och sedan underhållas kontinuerligt. När du får den från fabrik så har den en viss ytbehandling men det räcker oftast inte för de tuffa påfrestningar den utsätts för i köket.
    Om bänkskivan oljas ofta och torkas torr efter man är klar i köket så kommer den att hålla och vara fräsch länge men den kräver ett noggrant underhåll. Ett sätt att få mer tåligt kök är att ha en rostfri diskbänk med diskho som tål vatten bättre och ekskivor i övriga köket.

Ett annat alternativet till den massiva ekskivan är tex laminatskivor(som kan se ut som ek) stenskivor.

Standard Bänkskiva kök

Jag håller med om att oljad ek är lockande. En sådan bänk har ofta en behaglig yta, trevligt utseende och kan utgöra ett dekorativt inslag i köket. Samtidigt fordras det kontinuerliga underhållet som Sanna99 så väl beskriver. Gör man inte detta så ser snart bänken lite ofräsch och t.o.m. lite ohygiensk ut.

Det finns dessutom några andra aspekter, tycker jag, när man väljer:

o En träskiva är enkel att skära till. Om du inte ska ha något standardmått på din bänkskiva så blir en träskiva enklare att anpassa.
    o Om man har en träskiva så finns risk att det samlas fukt och smuts i skarven mellan bänkskivan och själva diskhon.
    o Jag tror helt enkelt man måste räkna med att en bänkskiva av trä (ek, bok, teak etc.) måste bytas ut efter ett antal år medan en bänkskiva av plastlaminat, rostfritt, stenmaterial eller kompositmaterial kan man ha kvar ”i evighet”.

På denna sajt http://byggaom.se/baenkskivor finns en checklista med 20 punkter att tänka på när du väljer din bänkskiva.

Lycka till!

Holger Wästlund

Reg.datum
    b 2006

Standard

Jag skulle helt klart välja laminat som ser ut som ek. Det är ju superroligt att ha med ungarna i köket o slippa vara rädd om bänkskivan. Dessutom känns det lätt att hålla rent och fräscht och är utmärkt att baka på.
    Jag har perstorpsskiva eller vad det heter, och en bit sten vid spisen. Helt suveränt!

Reg.datum
    b 2009

Standard

Vi kommer få en vaxad valnötsskiva i vår nya lägenhet och den blir tack vara vaxet otroligt hållbar. Kanske värt att kolla upp?

Standard

Vi är på väg att bygga en väggfast bänk i vårt kök, men det är svårt att bestämma färgen på bänken. Det kommer att vara en hörnbänk som går från fönstret, runt hörnet och till dörrposten.

Ska den vara i samma färg som pärlsponten, grön, eller i en avvikanden färg? Snickerierna går i övrigt i vitt. Måste bänken matcha panelen, eller blir de för lika? Vi blir inte kloka på hur vi ska göra!

Köksinredningen är vaniljfärgad med speglar i guldockra och vi har mörkblå stolar. Vårt hus är från sekelskiftet med färgsättningen därefter.

Tack på förhand!

Standard

Jag tycker inte att er platsbyggda bänk ska smälta in helt i bakgrundsfärgen, särskilt inte då det är en panel som bakgrund i en mörkare färg.

Det är finare i ditt fall att du följer upp de vita snickeriernas kulör, och fortsätter med vitt i sittbänken, för att få mer liv och kontrast kring den gröna panelen. Däremot kan du gärna följa upp med dynor eller kuddar på bänken i den gröna tonen!
    Välj även ett vitt bord till för att framhäva den gröna panelen mer.

Standard Svar oljat kök

Frida, vi hade oljad ek i vårt förra kök, med 3 småbarn. Det går, men det är en ständig kamp. Man måste alltid stå med trasan i handen och torka upp vatten etc och man måste vara väldigt noggrann med kontinuerlig oljning. Trots att det var supersnyggt skulle jag inte göra om det. I nästa kök kommer jag att välja laminat, det tycker jag är absolut mest praktiskt.

Standard

Jag är på jakt efter en bänkskiva som är 190 cm lång och 120 cm bred och det ska helst vara massiv ek..
    Vart får man tag i det? Någon som har ett bra förslag?

Standard

Jag är på jakt efter en bänkskiva som är 190 cm lång och 120 cm bred och det ska helst vara massiv ek..
    Vart får man tag i det? Någon som har ett bra förslag?
    Bäst blir nog att beställa en från lokala snickerifabriken.

Standard

Har en fråga om laminatbänkskiva från Ikea. Hur kapar jag den utan att få "flisig" kant där jag kapar skivan?
    Alla trix välkomnas!

Gäst Gäst

Standard

Vi köpte granitskiva från Diapol, var väldigt billigt och vi är oerhört nöjda.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Har en fråga om laminatbänkskiva från Ikea. Hur kapar jag den utan att få "flisig" kant där jag kapar skivan?
    Alla trix välkomnas!
    Såg den underifrån så slipper du den värsta flisningen. Använd gärna en fintandad sågklinga också.
    Det allra bästa verktyget du kan ha för detta är en sänksåg men de är ganska dyra och finns inte i varje mans hem. Har använt en sådan några gånger när vi har kapat bänkskivor och då går det lätt.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Gammla frågor!
    Men nya svar, det är inga problem att såga laminat , parket bänkskivor etc. det finns i välsorteade järnhandlare och byggmaterialsäljare sticksågsblad med tandningen åt rätt (fel) hål. bara såga och följa sträcket på skivan, ev flisor och stickor blir på avigsidan.
    Leifjuno

Standard

Jag har hårdlackad solid ekskiva - rekommenderas varmt då det både är hållbart och vackert att se på. Det lyser verkligen upp. Och om ytan blir tråkig är det bara att börja slipa och lacka om. Håller i evigerheters evigheter. Då vi har stora bänkytor hade vi också laminat på en del (billigare.... trodde jag...) - och hur kul var det med folk som inte hajjar att skivan inte är någon skärbräda? Kanske inte ett problem när det gäller mindre barn, men med tonåringar så..... Så nu är den också bytt till riktig ekskiva.
    Inget slår i min värld "the real thing" och ha den där solida känslan....

Standard

Hittade rätt bra diagram på olika bänkskivor, kanske kan vara till hjälp

Liknande ämnen

1. Erfarenheter KVIK kök
    Av Puttel i forum Kök
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 12:Jan
  2. Kallskafferi i kök.
    Av Linda i forum Kök
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 12:Jan

Behörigheter för att posta