Resultat 1 till 6 av 6
    Reg.datum
    b 2009

Standard Konvertera till bergvärme

Ska installera bergvärme till våren har jag tänkt, ursprungsvillan är från 1909 med utbyggnader från 2002, i dom nybyggda delarna är det vattenburen golvvärme draget så det är jävligt skönt. Men...i gammla delen är det fetingrör (3tumm) som vattnet cirkulerar i. Är de nån som vet om det kan bli ett problem???
    VH/D

Standard

Vet inte om jag missuppfattade något men har du 3 tums rör till dina element i den gamla delen?? Det lät väldigt stort..

Reg.datum
    b 2009

Standard

Rören som går från och till acktanken ja, sen är det 2 tumsrör som går runt till ellementen.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Det verkar som du har självcirkulerande rör.
    Spontant ser jag inga jätteproblem med detta men jag är o andra sidan ingen rörgubbe

Din leverantör av bergvärmeanläggningen kommer dock att hjälpa dig med all dimensionering när det är dags att installera systemet.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Nej det stämmer att vattnet går på självcirkulation, grejjen är att jag ska flytta "värmekällan" har tänkt ställa bergvärmepumpen i en extrabyggd entre som föregående ägare byggde som är helt onödig för oss. Så det får bli groventre/pumprum nu, Men....då blir det golvvärme mellan den gammla delen och pumpen, jag funderar om det då blir så att jag måste dra nya rör och krångla då?

Standard

Ja du måste mata från gamla ledningarna till det nya stället där pumpen står, sen är det inga problem med att du har så grov dimension på systemet.

Liknande ämnen

1. Vad kostar bergvärme
    Av Bonaparte i forum Värmepumpar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 07:Dec
  2. Jordvärme eller bergvärme?
    Av andy_maniac i forum Värmepumpar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 15:Sep
  3. Konvertera
    Av Husmusen i forum Energitermer
    Svar: 0