Resultat 1 till 7 av 7

Standard Anlägga ny gräsmatta

Snart är det sommar! (Om man vill vara optimistisk).

Jag har surfat runt lite och försökt bli lite klokare. Vi funderar nämligen på att göra om vår trädgård och där ingår bland annat att anlägga ny gräsmatta. Är det någon som har erfarenheter utav att anltiga yrkesmänniskor i detta område? Vi har ännu inte beslutat hur pass stor del av detta vi ska ta på oss själva och för tillfället ser den ut som en myr.

Jag har även läst att den är bäst att anlägga till hösten för att det är fuktigare då. Vi skulle dock helst vilja ha den färdig redan i sommar, det kanske innebär att vi även måste köpa färdig?

Standard

Citat Ursprungligen postat av RainMan Visa inlägg
    Snart är det sommar! (Om man vill vara optimistisk).

Jag har surfat runt lite och försökt bli lite klokare. Vi funderar nämligen på att göra om vår trädgård och där ingår bland annat att anlägga ny gräsmatta. Är det någon som har erfarenheter utav att anltiga yrkesmänniskor i detta område? Vi har ännu inte beslutat hur pass stor del av detta vi ska ta på oss själva och för tillfället ser den ut som en myr.

Jag har även läst att den är bäst att anlägga till hösten för att det är fuktigare då. Vi skulle dock helst vilja ha den färdig redan i sommar, det kanske innebär att vi även måste köpa färdig?
    Bekanta till mig har anlitat trädgårdsfirmor typ Bergplant för planering av trädgård.
    Man kan välja 1) planering via skiss, 2) planering med växtförslag, 3 )planering och växtinköp enligt förslag.
    De betalade ca 4000:- för alternativ två - då kom det hem folk till dem och tittade överallt, intervjuade dem vad de var för typ av människor för att få en trädgård som passar trädgårdens växtförhållanden och människornas personlighet.

Sen kan man naturligtvis köpa till att dessa planerarmänniskor kommer hem och utför jobbet elgit plan också, men det blir väl dyrt.

Reg.datum
    b 2007

Standard

Hej.
    Jag anlade en gräsmatta mitt i en smällhet sommar.. Det funkade. men jag försökte vattna på nätterna några timmar iaf.
    Jag skulle göra det själv, gräs är ju inte så känsligt kräver bara lite jord.. Så kratta till tomten och så gräs ;o)..
    Vi krattade och handsådde typ 5000kvm det blev hur bra som helst..
    Bilder finns på hela förloppet på min hemsida.
    Lycka till

Bekanta till mig har anlitat trädgårdsfirmor typ Bergplant för planering av trädgård.
    Man kan välja 1) planering via skiss, 2) planering med växtförslag, 3 )planering och växtinköp enligt förslag.
    De betalade ca 4000:- för alternativ två - då kom det hem folk till dem och tittade överallt, intervjuade dem vad de var för typ av människor för att få en trädgård som passar trädgårdens växtförhållanden och människornas personlighet.

Sen kan man naturligtvis köpa till att dessa planerarmänniskor kommer hem och utför jobbet elgit plan också, men det blir väl dyrt.
    Vilka trädgårdsproffs! Som kommer hem och anpassar efter ens smak, sånt gillar jag. Absolut ett alternativ jag ska titta närmare på.

Och duckie, jag tittade på din badrumsrenovering. Hur blev slutresultatet?

Hej.
    Jag anlade en gräsmatta mitt i en smällhet sommar.. Det funkade. men jag försökte vattna på nätterna några timmar iaf.
    Jag skulle göra det själv, gräs är ju inte så känsligt kräver bara lite jord.. Så kratta till tomten och så gräs ;o)..
    Vi krattade och handsådde typ 5000kvm det blev hur bra som helst..
    Bilder finns på hela förloppet på min hemsida.
    Lycka till
    Vilken gigantisk gräsmatta ni hade Ser riktigt bra ut! Bra jobbat. Men hur är det med underhållningsarbetet av såna kvantiteter grässtrån?

Reg.datum
    b 2007

Standard

Hej igen..
    Anledningen till vår stora gräsmatta var ju såklart att få köpa en åkgräsklippare ;o)
    Så det funkar bra tar ca 2 timmar att klippa.
    Sen "matar" jag gräsmattan då och då med Blåkorn!
    Funkar fint.
    Mvh

Standard

Om det inte är så många kvadrat, så prova med att rulla ut färdig matta. Den kräver inte mer bevattning de första veckorna än nysådda frön, men är fin efter 4 veckor och stabil. Det där med fukten är en myt. Nysådd/rullad gräsmatta måste ha mycket vatten tills det rotat sig ordentligt.. oavsett.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Såg att de fanns gräsmatta som frötapet, det kanske kan vara ett alternativ.

Liknande ämnen

1. gräsmatta, planering
    Av lillmossen i forum Utomhus
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 10:Jun

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare