Resultat 1 till 10 av 10

Standard Byta golvbrunn

Jag har tänkt att byta en gjutjärns brunn mot en av modernare snitt.
    Golvbrunnens position ska vara den samma.
    Vad ska jag tänka på?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Steffoman Visa inlägg
    Klarar man om man är hyfsat händig att byta ut en gammal gjutjärns-golvbrunn mot en nyare?
    Golvbrunnen skall alltså inte flyttas och allt kakel skall rivas på golvet.
    Vad ska jag tänka på?
    Rent generellt skulle jag vilja svara ja på den frågan. Jag har bytit ut min golvbrun och även flyttat den faktiskt.

Vad är det för golv under klinkers ?

Om golvet är i trä, är det relativt enkelt att såga upp och byta. Är det betong måste man bila upp och det medför en viss risk att man kan skada rören. Inte så stor kanske om man är försiktig.

Jag bilade upp mitt golv fört efter att jag tagiit reda på hur rören går i golvet. Började att bila framför brunnen så att jag var säker på att inte skada några rör. Sedan bilade jag en bit brevid röreren bakåt så att jag till slut frigjort själva brunnen. Som ofta kan den sitta rätt ordentligt fast. Jag använde en slägga och slog loss den frågot ur rören. Risken finns ju alltid att man riskerar att skada gjutgärns röret som brunnet sitter i.

Man kan i stället kapa röret med en tigersåg och skaffa en gummimuff som moterar på gjutjärnsröret och den andra ändan i golvbrunnen. Helst skall man ju veta hur det ser ut innan man vet vilka delar man behöver.

Jag bytte ut de gamla gjutjärnsrören då jag ändå var på gång.
    Jag är absolut ingen fackman utan har fråga och läst mig till allt, men anser mig vara rätt så händig. Jag hade inga större problem att utföra jobbet, och det blev hur bra som helst. Men det går inte lika fort som om en som kan gör det.

/Kjell

Standard

Ja jag har kakel på golvet idag med betongolv under så jag måste bila tyvärr

Funderar på hur man löser ihopkopplingen för gjutjärns avloppsrören med plaströr från brunnen?

Standard

Ja jag har kakel på golvet idag med betongolv under så jag måste bila tyvärr

Funderar på hur man löser ihopkopplingen för gjutjärns avloppsrören med plaströr från brunnen?
    Det är bara att bila på. Ta det föriktigt bra så går det säkert bra.
    Leta fram en rak bit på det befintliga gjutjärns röret och kapa med en tigersåg. Inte vilkelslipen. Sedan skaffar du en gummimuff (se http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1029)
    Den är avsett att anslutas på det lite grövre gjutjärnsrören och mot de nya plaströren som du ansluter mot golvbrunnen. Se det bilder jag bifogar. Jag har gjort detta själv och det var absolut inga konstigheter.

Lycka till
    /Kjell

Standard

Tack för hjälpen Chelsea! (Tung förlust mot United i helgen.. )
    Nu är det bara att börja bila!!

Standard

Tack för hjälpen Chelsea! (Tung förlust mot United i helgen.. )
    Nu är det bara att börja bila!!
    Lycka till. Är så glad att jag har det bakom mig. Nu i helgen blir det att lägga EPS Cement och värmegolv. Hu vad nervös jag är att det inte blir rätt.

Standard

Min golvbrunn i badrummet är fel monterad då den sitter för långt ned har min granne upplyst mig om när han var och tittade.

Går det att ta bort plattor alt. helt golv utan att skada tätskiktet?
    Någon som har erfarenhet?

Standard

Citat Ursprungligen postat av tore Visa inlägg
    Jag fått problem med en fuktskada i gästrumstaket. Efter lite undersökningar visar det sig att golvbrunnen i badrummet ovanför är felaktigt monterad, den sitter för långt ner och det har gått hål i gummimanschetten.
    Badrummet är helkaklat och ca 8 år gammalt, byggdes nytt i samband med att huset byggdes 2001.

Hålet var täckt av kakelfix och det var först när detta började lossna som vi upptäckte felet för några veckor sedan. Detta gör att det kommer ut fukt som syns i taket nedanför.

Nu säger vissa att man förutom taket även måste riva hela badrummet och bygga upp det igen!? Andra säger att man lokalt kan ta bort bara brunnen byta den och sedan reparera tak mm.

Går det att ta bort plattor alt. helt golv utan att skada tätskiktet?
    Någon som har erfarenhet?
    Har väldigt svårt att tror att du kan plocka bort klinkers på golvet runt brunnen, utan att skada underliggande tätskikt. Sedan är väl också frågan om det är godkänt att göra så även om det skulle gå. I så fall skulle jag låta en auktoriserad VVS firma med vårrumsbehörighet göra det åt mig, så du har garanti i fall det senare visar sig att något blivit galet.

/Kjell

Standard

Hej vill bara komma med ett par funderingar.Mattläggaren som var här sade attman kan bila upp brunnen själv men att man ej ska ta vanligt cement efteråt då det brinner för långsamt 3 månader sade han.Då undrar jag vad ska man då använda? En annan fråga hur ska golvbrunnen ligga an mot golvet ska flänsen vila precis ovanför golvet? Så har jag en till fundering angående Våtrumströskeln vilket jag inte heller visste om att man skulle ha innan så jag ringde byggmax kundtjänst men nähä de hade de inte i sitt sortiment.Då undrar man vågar man köpa dörr o karm där och tröskeln någonannanstans jag vill inte hyvla o köra med stämjärn för en sådan sak. Mvh/Michael Petersson

Standard

Citat Ursprungligen postat av KristvallaMicke Visa inlägg
    Hej vill bara komma med ett par funderingar.Mattläggaren som var här sade attman kan bila upp brunnen själv men att man ej ska ta vanligt cement efteråt då det brinner för långsamt 3 månader sade han.Då undrar jag vad ska man då använda? En annan fråga hur ska golvbrunnen ligga an mot golvet ska flänsen vila precis ovanför golvet? Så har jag en till fundering angående Våtrumströskeln vilket jag inte heller visste om att man skulle ha innan så jag ringde byggmax kundtjänst men nähä de hade de inte i sitt sortiment.Då undrar man vågar man köpa dörr o karm där och tröskeln någonannanstans jag vill inte hyvla o köra med stämjärn för en sådan sak. Mvh/Michael Petersson
    Du kan använda snabbcement. Det gjorde jag och blir både bra och godkännt. Det härdar på ett dygn (jag väntade ett par dagar). Det finns i de flesta byggvaruhus (snabbbruk tror jag det heter). Hornbach har det.

Golvbrunnen skall ligga i nivå med det gjutna golvet. Skall du flytspackla så skall golvbrunnen ligga i nivå med det. Allså ingen flens ovanför.

Det finns badrumströsklar att köpa. Jag handlar själv aldrig på Byggmax av förklarliga orsaker. Men vi köpte dörr, dörrkarm, badrumströskel på Hornbach. Men det finns säkert på fler ställen. Garanterat. Det du skall ha kolla på är öppningens mott samt vilken tjocklek på karm du väljer.

/Kjell

Liknande ämnen

1. Byta till vattenburen värme
    Av Rambo i forum Energi allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 07:Nov
  2. Byta vindskivor
    Av HasseA i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 11:May
  3. Byta ut del av fuktspärr
    Av Yes i forum Byggmaterial & byggteknik